12 april, 2019

Feadship totalrenoverar klassisk yacht

Superyachtvarvet Feadship i Nederländerna ska bygga upp en verklig klassiker på nytt. Det är yachten Istros från 1954 som på detta sätt återuppstår.

Istros är från en helt annan tid. Idag utstrålar superyachterna makt och välstånd på ett machoaktigt sätt medan Istros byggdes på en tid då de rika levde mer i skymundan på ett lugnare sätt.

Byggd 1954 är den klassiska motoryachter Istros en 42 m superyacht. Efter renoveringen får hon en ny överbyggnad helt i aluminium på det eleganta originalskrovet. Slutresultatet blir en i princip helt ny Feadship, byggd enligt senaste standard i högsta kvalitet.

Istros byggdes ursprungligen av Amsterdam Shipyard Ltd. G. de Vries Lentsch Jr. 1954 och var då en av de största motoryachterna som hade byggts i Nederländerna. Tidningarna på den tiden var väldigt intresserade av och beskrev den lyx som fanns ombord i denna yacht som tog 2,5 år att bygga.

Istros byggdes för den grekiska redarfamiljen Pappadakis. En journalist blev helt hänförd av ett badrum i violett, av de avancerade radarinstrumenten ombord och – mest av allt – av en vit telefon som kunde användas för att ringa ”vem som helst i hela världen…”.

Namnet Istros – som betyder inspiration – var tydligen helt rätt för den här båten, som användes i Medelhavet under flera decennier. Ett första försök till renovering påbörjades för några år sedan, men fullföljdes aldrig i brist på pengar. Sedan dess har en ny ägare kontaktat Feadship för att påbörja en total renovering och ombyggnation som påbörjades 2018 genom att den gamla överbyggnaden togs bort och själva skrovet rensades och rekonditionerades vid ett varv på Malta.

När man ser bilderna här intill från Istros återkomst till Nederländerna kan det vara svårt att föreställa sig hur Istros ska kunna återfå sin forna glans. Men Feadship säger att allt är möjligt och det är samma varv som byggde yachten från början.

Efter att skrovet har renoverats tillkommer den nya överbyggnaden i aluminium. Ett nytt motorrum ska också konstrueras med plats för två stycken C18 huvudmotorer, en C4.4 dieselgenerator och en Capstone DC 65 diesel Micro Turbine generator.

Tillsammans med nuvarande ägaren har varvet även gjort om inredningen i en mer familjevänlig och framför allt barnvänlig stil. Modernt ska blandas med varm skandinavisk stil, så att yachten även kan användas för charter.

Den renoverade Istros ska sjösättas innan sommaren 2020.