28 mars, 2019

Film – Sunseeker Hawk 38 testad i 68,7 knop

Sunseeker har gjort den första provkörningen med sin nya Hawk 38. Toppfarten på Comosjön i Italien, där testerna genomfördes, blev 68,7 knop och det finns mer att hämta.

Det här är en riktigt fartfylld nyhet för den som vill ha något alldeles extra och dessutom vill köpa mycket bensin. Med två stycken Mercury 400R på akterspegeln lär både acc och övriga prestanda vara på topp i denna  ”high-performance day boat”.

Efter testerna är det dags att ta båten tillbaka till Storbritannien och fortsätta utvecklingsarbetet. Testkörningarna gjordes med smått legendariska Fabio Buzzi bakom ratten. De officiella testresultaten säger att båten gjorde 68,7 knop (79 mph). När båten är helt klar hoppas dock Sunseeker att den ska göra 62–63 knop (70 mph) med mer utrustning: styrkonsol, kolfibertak med mera.

Varvet säger att både ljud- och vibrationsnivåer är på väldigt låga nivåer, vilket var ett tydligt mål. Tillsammans med Hypalon 866 STAB tuber och Mercury 400R motorer är båtens prestanda dynamiska med ett fast grepp vid snabba girar.

Sunseeker har tagit fram Hawk 38 i samarbete med Fabio Buzzi Design, innehavare av 43 världsrekord i fortkörning och 55 VM-titlar.

Den nya båtmodellen ska klara en toppfart på 62 knop i fritidsutförande ”out of the box” med standard två stycken Mercury R400 utombordsmotorer tillsammans med Mercury Racing Digital Zero Effort utrustning. Skrovet är optimerat för att dra fördel av den allra senaste tekniken, vilket förutom goda prestanda ska ge kunderna lägre servicekostnader.  För den som vill åka riktigt fort finns även andra motoralternativ.

Det helt nya skrovet från FB Design är en patenterad konstruktion med skum och en ”anti-dive” stäv, vilket inte enbart ska göra båten osänkbar utan även motverka och minska såväl vibrationer som ljud till ett minimum.

Designen ombord omfattar ett rejält soldäck i fören med ett originellt solskydd, en U-soffa akteröver och ett stort bord i kolfiber som snabbt och enkelt kan stuvas undan.

Förarplatsen är centralt placerad med dubbelböjda, ventilerade glas med en svart, svepande hard top i kolfiber.

Navigationsutrustningen kommer från Simrad och omfattar bland annat en 16-tums Evo 3 touch screen multifunktionsskärm med GPS och Wi-Fi. Simradskärmen är även kopplad till ett CZone DC kopplingssystem för att hantera alla system ombord inklusive batterier, pumpar och LED navigationsljus. Även Lumishore LED-lysen kan hanteras via Simradskärmen.

Info: www.sunseeker.com