Celeste 34 Sport är den första segelbåten som fötts ur ett forskningssamarbete mellan Heyman Yachts, Chalmers och SSPA, presenteras i bild på båtmässan och sjösätts i sommar. Forskningen handlar om vilka skrovformer som är snabbast.
– Egentligen började vi det här samarbetet med Chalmers redan 2004, med en studie som jämförde två segelbåtar, en konventionell som de såg ut då, och en med ett skrov som vi hade utvecklat. Det var en markant skillnad i fart, säger Gabriel Heyman.
Men med massor av datorkraft kan man idag studera i detalj hur segelbåtar hanterar verkliga förhållanden – i vågor. Så under 2015 och 2016 gjorde man två fördjupade studier, med både datorsimuleringar och tanktester.
– Resultaten är intressanta och hela forskningen är ny, vi hittar inga användbara referenser i internationell forskning. Jag ville se hur båtar med olika form på förskeppet beter sig, där finns skillnader och vi har kunnat ta ytterligare ett litet steg framåt i vårt designarbete, säger Gabriel Heyman.
Celeste 34 Sport är på ytan en ganska enkel och tidlös design. Några detaljer skvallrar om att det kanske inte är någon alldeles vanlig konstruktion – vecket i akterspegeln, det skarpa förskeppet och några detaljer under vattenlinjen.
Kunden, Torbjörn Hurtig, ville ha en båt med fokus på fart, men utan hänsyn till mätregler. Den skulle dessutom fungera för semestersegling med familjen. Vikten skulle vara högst 3 ton, både för att ge en enkel hantering och för att få en snabb båt på öppna bogar. Utmaningen var att hitta en effektiv och snabb båt med riktigt låg vikt. Han tittade på allting som fanns på marknaden. Och hittade ingenting.
– Det var naturligt att vända sig till Heyman Yachts för att beställa en såpass annorlunda båt. De är ovanliga med inriktning på forskning och nya lösningar. Jag har kappseglat en del tidigare och kommit med en del förslag, och det har tagits väl om hand, säger Torbjörn Hurtig.
Den nya 34-fotaren kommer att ha en enkel men funktionell inredning. Det som inte behöver finnas permanent i båten kan lyftas ut. Garderoberna är till exempel i form av väskor som hängs upp i akterhytterna.
Kylboxen tas med hemifrån laddad och placeras i sin låda under navigationsbordet. Båten har en elmotor med Li-Fe batterier och en räckvidd på upp till 40 Nm.
Hela interiören är i sandwich och är en bärande del av konstruktionen. Det är en rätt avancerad byggmetod, men med enkla och okomplicerade materialval. En första prototyp till båten byggs nu av Johan Berggren, som är bland de mest erfarna på avancerade kompositbyggen i Sverige.
– Det ska bli väldigt spännande att se hur båten seglar jämfört med alla nya båtar i denna storleksklassen, J/99, Diva 34, Sun Fast 3300 m fl, säger Torbjörn Hurtig.