Elbåtar och elmotorer fick mycket utrymme på Båtmässan i Göteborg och även på Allt för sjön i Stockholm står de i fokus. Tag chansen att se olika möjligheter till eldrift på mässan som är öppen till och med söndag.
Marknaden för elbåtar är inte särskilt stor än så länge. Men det säljs allt fler varianter på eldrivna båtar och för den som vill göra bytet till eldrift enkelt finns det sedan flera år väl fungerande alternativ som utombordare med eldrift.
Nimbus var pionjär i sammanhanget med sin Nova 27 E-power för tiotalet år sedan. Den klarade att köra från Stockholm till Sandhamn i drygt 20 knop med en elmotor på 134 kW (motsvarande 400 hk) och en batteribank på 58 kWh. Att ladda batterierna tog 28 timmar med 230V…
Idag är läget annorlunda och både batteri- och motortekniken har utvecklats. Batterierna är mer energieffektiva och motorerna drar mindre el.
– Båtmässan Allt för sjön är en spegling av marknaden och det är tydligt att båtar med eldrift och elmotorer utvecklas allt mer för olika ändamål av båtlivet, säger Hanse Thorslund, projektchef för Allt För Sjön.
Båtliv hittade flera intressanta båtar med eldrift. Allt från Hwila 25, som finns med antingen el- eller förbränningsmotor, till Vikensnipan som försetts med en elektrisk inombordare från GreenStar Marine. Crescent fanns också på plats med sin lilla snipliknande båt med utombordsmotor. Den tillhör definitivt gruppen överkomliga elbåtar med en prislapp på cirka 150 000 kr inklusive motor.
På Allt för sjön visas även flera intressanta lösningar för själva elmotorerna.
Aquamot, som visas av Nordic Gensets & Motors AB, har motorer från 1,1 kW upp till 30 kW. En av företagets utombordare som visas på mässan har batteri som kan kopplas loss och laddas separat. Med effekten 1,1 kW är den avsedd för båtar upp till 1,5 ton. Priset är 22 500 kr inklusive ett Litiumjonbatteri på 640 Wh, vilket klarar 2,5 timmes drift på halv ”gas”.
Entreprenören Konrad Bergström, som bland annat grundat företaget Zound Industries och nu driver företaget X Shore, är en av dem som satsar på elbåtar.
– Idén om en elbåt började jag arbeta med redan 2012, men det är nu tekniken och marknaden är redo, säger Konrad Bergström.
På plats i montern på Allt för sjön finns företagets nylanserade 6,5 m långa båt Eelex 6500. Dessutom visar X Shore skisser på en kommande kabinbåt och den växellåda (backslag) som tillsammans med en egenutvecklad elmotor och propeller ska göra båtarna effektiva.
– Jag är en entreprenör. Jag vill lösa problem, driva saker framåt och ge mitt bidrag till en bättre framtid, en bättre miljö, säger Konrad Bergström om nysatsningen.
Han betonar också den annorlunda upplevelsen av att färdas i elbåt.
– Upplevelsen är helt unik. Att glida fram i vattnet utan buller och utan avgaser är på det sätt som havet ska upplevas, säger Konrad Bergström.
En bra sammanfattning av elbåtsmarknaden står Sveriges Radios Vetandets Värld för i ett program som sändes 7 mars: https://sverigesradio.se/avsnitt/1246103