I augusti 2019 arrangeras EM för klassiska 12-metersyachter i Marstrand. Västkustpubliken kommer att bjudas på kappsegling, uppvisnings- och sponsorevent inför storpublik vid Västkustens pärla.
De vintageyachter som ställer upp i kappseglingarna utanför Marstrand helgen 29/8–1/9 2019 utgör majoriteten av det 30-tal kvarvarande Förkrigstolvor som bevarats och rustats upp kring Östersjön, Kattegatt och Skagerak. Genom samarbeten mellan kölbåtsentusiaster och erfarna kappseglare kan dessa båtar, samtliga byggda före 1939, nu visas upp i sin fulla prakt inför västkustpubliken.
– Vi är oerhört stolta över att denna armada av unika Tolvor återigen kan få kappsegla längs landets kuster. Dels är båtarna i sig rena konstverk, dels ger vi en ny generation kappseglare möjlighet att få testa och känna på den här unika seglingsupplevelsen, säger Lasse Molse, Tävlingsledare för mästerskapet.
– 12mR-klassen har en oerhörd historisk tyngd, bland annat som OS-klass under ett antal år och som tävlingsbåt under America’s Cup från 1958 fram till 1987. Det är med glädje som vi nu återtar Tolvornas glans under Europamästerskapen i Marstrand, fortsätter Lasse Molse.
Huvudarrangören GSK Göteborgs Seglarklubbs anor går tillbaks till 1917 då man bildades som dottersällskap till GKSS Göteborgs Kungliga Segelsällskap. Som ett led att bredda representationen av göteborgska kappseglingsbesättningar. Man fick bara ställa upp med en besättning per klubb i de pokalseglingar som dominerade kappseglandet då. GSK deltog framgångsrikt i inhemska och internationella regattor under 1900-talet. I rollen som en kappseglandets traditionsbärare på Västkusten kan nu klubben bjuda in till den hittills största tävlingen för klassiska tolvor i Sverige, något som Lasse Molse hoppas skall förnya intresset för den anrika klassen och segelsporten.
– Vi tror att det här bara är början. När dessa praktverk löper in vid Marstrand i slutet av augusti för Europamästerskapens början blir det en av årets höjdpunkter, inte bara för marstrandsborna, utan för den internationella publik vi förväntar oss, avslutar Pelle Petterson, seglingslegendar och tolvaseglare.
Fakta: R-regeln kom till för att bygga båtar lämpade för kappsegling på alla vatten och under alla förhållanden. Regeln delar in kölbåtar i storleksklasser baserade på flera av båtens mått insatta i en formel. Den användes i OS från 1908 till 1952. Först var det just Tolvor och därefter blev det mindre R-yachter, som senare ersattes av mindre och billigare entypskölbåtar såsom Drake och Soling.
Tre svenska Tolvor har byggts. Erna Signe deltog för Sverige i Stockholms-OS 1912 och Princess Svanevit byggdes 1930. Båda byggdes av August Plym på Neglingevarvet. Den förstnämnda är tillvaratagen och seglar med Sandefjord, Norge som hemmahamn och Princess Svanevit är under renovering på Stockholms Båtbyggeri. Den tredje, Tolvan Sverige, konstruerades och seglades av Pelle Petterson i utmaningar om Americas Cup 1977 och 1980.
EM 2019 är ett samarrangemang i två akter där första akten går av stapeln i Skagen 23-25/8 under ledning av KDY Kongelig Dansk Yachtklub och Marselisborg Sejlklub, varefter båtarna seglas över till Marstrand under början på veckan efter. Arrangemanget i Marstrand sker i samverkan med GKSS och MSS.
För mer information och högupplösta bilder, kontakta Magnus Larsson: magnus@grekiskagudarna.se, 0709-642599
Några av de klassiska Tolvor som förväntas komma till EM i Marstrand. Foto: Ulf Sommerwerck.
Action ombord på Tolvan VIM, byggd 1939. Foto: Nico Krauss.