Marknaden för båtar håller på att svänga över till alternativa lösningar. Elbåtar är ett av svaren för framtidens motordrift.
Svenska Candela har lanserat sina ganska lilla motorbåt med en konstruktion i kolfiber. Enligt företaget är energibehovet reducerat med över 50 procent jämfört med en traditionellt byggd båt. Med energitäta batterier utvecklar bolaget en helt eldriven båt med en räckvidd som är fem gånger längre än tidigare generation elbåtar. Candela får därmed en hastighet och räckvidd i nivå med bensin- och dieseldrivna båtar. Båten är nästan helt tyst och går utan stampande i upp till 1 m vågor. Vikten för skrov och däck är låga 245 kg för en båt som har måtten 7,50×2,54 cm.
Candelas elmotor väger endast 12 kg med en effekt på 42 kW, vilket motsvarar cirka 60 hk. Motorn är vattenkyld och under cirka en minut kan man öka effekten med cirka 100 procent för att komma upp i planingsfart. Enligt tillverkarens egen uppgift har Candela 150 båtar förbeställda, av vilka de första ska börja levereras i vinter. Priset är 2,2 Mkr per båt.
Tyska Torqeedo har haft robusta och fungerande elutombordare på marknaden i flera år. Deras alternativ med inombordare visades under 2018 på flera båtmässor, bland annat i den svenska elbåten X Shore på Allt för sjön i Stockholm och på båtmässan i Cannes.
X Shore, som mäter 8,0×2,60 m, kan bland annat användas som yachttender eller som glidarbåt med fartresurser. Entreprenören Konrad Bergström har i samarbete med Hans Bergström, Jeppe Cavallie, Glenn Karlsson från Seamaster och designbyrån Norra Norr tagit fram denna elektriskt framdrivna båt i modern design. Den första båten, som visades på Allt för sjön, visade på ett intressant koncept.
X Shore eElectric 8000 Smögen Edition har ett avancerat drivsystem, med dubbla inombordsmotorer och dubbla batterier. Vardera motor (Torqeedo Deep Blue 80i 1800) levererar 80 hk, vilket är tillräckligt för en topphastighet på över 25 knop. Batterierna är tillverkade av BMW och har ett avancerat vattenkylningssystem som ger längre livslängd och maximal prestanda. Räckvidden för X Shore eElectric 8000 Smögen Edition är upp till 80 Nm (148 km) vid tio knop.
Svenska Crescent, med tillverkning i Polen, har med sin elsnipa visat att det går att bygga billiga elbåtar med bra teknik. Deras Crescent Allure 20 Electric med teknik från Mastervolt kostar i sammanhanget ytterst blygsamma 300 000 kr.
Bildtext:
Svenska Candela Speed Boat är byggd i kolfiber och försedd med bärplan.
X Shore är en tuff motorbåt med eldrift. Foto: Ricardo Pinto m fl.
Artikelbild: Deep Blue Inboard från Torqeedo.
Gillar verkligen Candelas båtkoncept. Jag skulle vilja köra en sådan. Undrar vad den skulle kosta och få för räckvidd med en toppmodern liten utombordare och vilket pris den skulle få. Det är kanske kontraproduktivt att slänga på en bensin utombordare men den kommer att dra lite bensin med en väldigt skön gång i upp till 1 m höga vågor. Priset avskräcker en vanlig normal konsument som om det finns billigare alternativ så kanske de i alla fall kan tänka sig att åka så snålt det bara går ändå.