Falcon BR8 från Bella Boats och Buster Magnum är två aluminiumbåtar i den populäraste storleksklassen. Falcon är utmanaren medan Bustern är en vidareutveckling av en ikonisk båtmodell. Medan Falcon satsar på plastdäck och aluminiumskrov har Buster gått tillbaka till sina rötter och väljer robusta material.
Buster är en levande legend inom aluminiumbåtar, producerad sedan 1976. Bakom aluminiumbåtarna med namnet Falcon står finska Bella Boats, som började utveckla en egen serie båtar i aluminium för några år sedan och lanserade dessa 2018.
Falcon BR8 är flaggskeppet i en serie på fyra båtar (en femte kommer till 2019) medan Buster Magnum har två storasystrar, SuperMagnum och Phantom. Den Magnum som finns med i det här reportaget är den senaste generationen av en erkänt bra aluminiumbåt som lanserades redan 1994. Den nuvarande modellen sjösattes i våras och i denna modell har producenten valt att gå tillbaka till sina rötter med mer uttalad användning av tuffa material. Falcon å sin sida är, inte minst tack vare däcket i glasfiber, en mer förfinad båt som vänder sig till en lite annan publik än Magnum.
Finska Silver var först med att kombinera aluminiumskrov och glasfiberdäck. Därefter har de flesta finska alubåtproducenterna provat den kombinationen, inklusive Buster. Ställda mot varandra, i det här fallet i form av Falcon och Magnum, finns det uppenbara skillnader mellan en alubåt med plastdäck och en med aluminiuminsida.
Inredning i plast ger en annan och mer komfortabel upplevelse, med durkar som är sköna att gå på och en ”finare” känsla med aludurk som standard. Plastinnerlinern är dock den del av båten som är mest exponerad för solen och bör därför vaxas och poleras som alla andra plastbåtar. Det slipper man med Magnum, där durk och interiör i huvudsak är svetsat i aluminium. I en allround bruksbåt som ska ligga i sjön en lång säsong hade vi utan tvivel valt Magnumens interiörlösning.
De två modellerna är byggda enligt ett nästan identiskt bowrider-koncept. Akter om vindrutan är de också väldigt lika med en rymlig och komfortabel U-soffa. I båda båtarna finns stora stuvutrymmen i sittbänkarna, men det är bäst åtkomst och enklare att stuva undan större saker i Buster Magnum. I Falcon är det däremot bättre arrangerat med solbädden, både förut och i aktern.
Genomgående har Falcon fler komfortdetaljer än Magnum, bland annat ett tvättställ på uteplatsen. Utrymmet framför vindrutan på Falcon har fler sittplatser än på Magnum, som har ett rent lastdäck föröver. Falcon har dessutom en mer elegant design på fördäcket med fler steg och en smart låda för rep där Magnum bara har ett öppet stuvutrymme.
Den komfortabla förarplatsen i de två båtarna är mer eller mindre likvärdiga. Men där Buster satsar på sitt eget Q (navigations- och underhållningssystem) har Falcon en plotter med ett komplett kördatasystem med VesselView Link, dessutom adaptiv fartkontroll och ActiveTrim automatiskt powertrim. Vilket man väljer handlar mest om tycke och smak.
Buster har en högre och mer robust vindruta som ger bra skydd och dessutom har båten väl dimensionerade vindrutetorkare. Både Magnum och Falcon har stora förvaringsfack i förarpulpeten, men bara Magnum har ett fack även vid passageraren. Magnum har dessutom bättre åtkomst genom större dörrar och en något bredare öppning mellan pulpeterna.
Vi testade Buster Magnum med Yamaha F225 och Falcon BR8 med Mercurys nya 225 hk. Med tanke på cylindervolym och effekter är de två motorerna ganska likvärdiga och bjuder på ungefär samma prestanda. Magnumens toppfart ligger något högre än Falcons, men det kan bero på bränslemängd och propellerval.
Falcon BR8 har imponerande köregenskaper. Den sitter över lag bra i girarna och har ett nästan ljudlöst skrov. Den mer dämpade ljudbilden från den nya Mercury-motorn understryker den höga komfortfaktorn i den här båten.
Buster Magnum försvarar sin image som en robust och bra sjöbåt. Båda båtarna sitter som gjutna i skarpa girar och går både mjukt och komfortabelt i sjön. Magnum har lite högre ljudvolym än Falcon BR8.
Vilken båt ska man då välja? Som familjebåt för att köra ut i skärgården, sola och umgås med familjer och vänner har utan tvivel Falcon BR8 de mest renodlade och bästa egenskaperna. Men om man är ute efter en renodlad allroundbåt, som även kan användas för fina turer i skärgården, som samtidigt ger långt mer spelrum för användaren som transportbåt och (förutsatt att man inte vill ha en båt med plastinredning) som kräver ett minimum av underhåll skulle vi ha valt Buster Magnum.
Text: Atle Knutsen, Foto: Lars-Åke Redéen
Tekniska fakta
Båt Buster Magnum Bella Falcon BR8
Längd, m: 7,20 7,06
Bredd, m: 2,50 2,60
Vikt utan motor, kg: 1 195 1 300
Motor, hk: 175–225 150–300
Bränsle, liter: 300 210
Personer: 8 9
CE-kategori: C C
Pris från, kr: 638 000 (Yamaha F225) 655 600 (Mercury F225)
Information: Busterboats.com www.falconboats.fi
Testresultat
Buster Magnum Bella Falcon BR8
Varvtal Fart i knop Ljud, dBA Varvtal Fart i knop Ljud, dBA
5 500 45,5 85 5 950 44,0 84
5 000 41,1 84 5 450 39,7 80
4 500 36,7 83 4 950 36,3 80
4 000 32,9 80 4 450 32,0 77
3 500 27,7 79 3 950 27,8 75
3 000 23,0 77 3 450 23,0 73
2 500 16,2 73 2 950 17,3 72