Båtbottenfärger, undervattensbuller, utsläpp av luftföroreningar, växthusgaser och föroreningar till vatten – miljöpåverkan från såväl kommersiell sjöfart som småbåtar på Östersjön är inte försumbar. BONUS-projektet Sheba har nu gått i hamn med mycket ny kunskap om effekter av utsläpp från nuvarande och framtida sjöfart.
Pressmeddelande:
– En av sjöfartens största utmaningar, både i dag och många år framöver, är utsläppen av kväveoxider. De påverkar både människors hälsa och ekosystemen, bland annat bidrar de till algblomning och utbredningen av syrefattiga bottnar i Östersjön, säger Jana Moldanova, projektledare för BONUS Sheba.
Det treåriga projektet BONUS Sheba, Sustainable shipping and Environment of the Baltic Sea region, har fokuserat på hur Östersjön påverkas av en allt mer intensiv sjöfart. Ett 40-tal forskare från elva olika institut och lärosäten i samtliga Östersjöländer har medverkat i projektet.
Eftersom sjöfarten väntas öka kraftigt över Östersjön i framtiden har forskarna beräknat både nuvarande och framtida sjöfartsutsläpp till vatten och luft, samt också undervattensbuller. Kartläggning och visualisering av undervattensbuller visar till exempel hur emissioner av undervattensbuller ser ut och kan förändras i framtiden i olika delar av Östersjön.
– Som väntat kommer mest buller från containerfartyg och fraktfartyg men de mest bullriga fartygen, sett per rest avstånd, finns bland bilfärjor. Studierna på hur fisk reagerar på buller visar att höga ljud utlöser ett defensivt beteende men vi kunde inte observera några tydliga panikreaktioner eller fysisk skada. Det krävs dock betydligt mer arbete för att få en övergripande syn på bullerpåverkan, säger Jana Moldanova.
Forskarna ser även en risk för ytterligare negativ påverkan på de marina ekosystemen från så kallat skrubbervatten när många redare nu väljer att installera skrubbrar för att möta de nya strängare svavelreglerna som träder i kraft 2020. Skrubbrar renar visserligen fartygens avgaser från luftföroreningar men det orenade skrubbervattnet släpps direkt ut i havet där det har negativa effekter på det marina ekosystemet.
Småbåtstrafikens påverkan på Östersjön var också föremål för forskning. Förbrukningen av bränsle och utsläppen av koldioxid och kväveoxider från småbåtstrafiken är närmast försumbar i jämförelse med kommersiell sjöfart, visar resultaten, däremot är småbåtstrafikens samlade utsläpp av kolväten och kolmonoxid mycket höga.
Ett annat problem som lyfts av forskningsprojektet är att många platser i Östersjön har för höga koncentrationer av koppar och zink som kommer från båtbottenfärger. Småbåtstrafiken utgör här en betydande föroreningskälla eftersom den uttryckt i fartygskilometer är nästan lika stor som den kommersiella sjötrafiken och, till skillnad från den samma, också tillbringar mycket tid förankrad i hamnar.
Projektet ska nu i ett samarbete med flera andra sjöfartsprojekt samt HELCOM bilda en Interreg-plattform för Clean Shipping, CSHIPP, som ska sammanställa projektresultaten och ta fram rekommendationer till beslutsfattare, näringsliv och andra intressenter.
Sheba har finansierats av Östersjöprogrammet BONUS som finansieras av EU och nationella finansiärer, bland annat Naturvårdsverket.