30 november, 2018

Uppdaterad 8 december: Gustav de Vries på väg i ARC

Uppdaterad den 8 december 2018: Gustav de Vries seglar vidare som skeppare på More 55 ”More Grey” i årets ARC (Atlantic Rally for Cruisers). Du kan följa hans segling på Facebook och batliv.se.

Så här skriver Gustav:

Vilken dag det är vet jag inte, dagarna flyter ihop här på Atlanten. Vi fiskar hela dagarna, lagar frukost lagar lunch o lagar middag, vi gör riggcheck och båtcheck och sen går man på sina vakter.

Senaste dagarna har vi haft problem med våran gooseneck (fästet som håller storbommen mot masten). Nu är den lagad så håller vi bra fart fast vi kör med 2a revet i storen. Vi passerade halvvägs för någon dag sedan och det firades med skumpa och gåslever.

Vi har fått 2 st mahi mahi, väldigt god vit fisk. Vi har gott om mat men hoppas på att vara framme snart.

En av våra gäster hade en del filmer med sig så det blir en del filmtittande. Samma gäst är även grym på att göra quiz, vi har haft quiz time nästan varannan dag.

Men livet ombord fortsätter, idag bytte alla sängkläder (Lite onödigt enligt mig men skönt för en natt iallafall).

Lev väl och segla mycket!

Dag 6 snart till sitt slut, ikväll blir det sista tacokvällen då grönsaker börjar bli dåliga. Så resten av vägen får det bli grytor med ris eller pasta. Vi har fått tre fiskar på linan men alla har slitit sig, så förhoppningsvis får vi upp den fjärde och kan få äta den.

Vi kör på med spriad genua ut i lovart och dundrar på så fort vi kan mot mål, solen skiner men nätterna är grymt mörka. Månen börjar försvinna, helt galet hur liten man känner sig när man står o styr men inte ser något annat än båten och dess vågor.

Tredje gången över Atlanten tänker man att man bör komma ihåg hur långt det är? Men nej, blir förvånad varje gång och det går nog långsammare för varje år man gör det oxå. Men stämningen ombord är grym och alla mår bra.

Vi får snart dra fram skumpan när vi kommit halvvägs, enda spriten vi har med ombord förutom en flaska vodka. Den är till för att döda fiskarna, så det är ingen som vill dricka den ändå.

Lev väl så får ni se bilder och även en video från överfarten när jag kommit fram till St. lucia.

Lev väl och ta hand om Sverige tills jag är tillbaka!

Se positionen på https://www.worldcruising.com/arc/arc/eventfleetviewer.aspx

27/11

Dag 3 snart över och jag sitter på min standardvakt kl. 19–00 och lyssnar på go musik i sittbrunnen. Dagen har gått väldigt bra, vi har jobbat oss längre söderut för att hitta lite bättre vind samt en annan vind vinkel. Besättningen har kommit på idag att de är kul när det går bra och när vi pressar lite. Dock får det inte bli för jobbigt för båt eller besättningen. Vi är fortfarande ”nära” våra systerbåtar Athene och More Grey, vilket alltid är kul.

Under dagen idag plockade vi ner gennakern då vi hade mycket ostabila vindar både till riktning och styrka. Valarna tyckte det var intressant med vår nedtagning och tyckte vi var värda ett besök. Dock på avstånd. Vi såg en stjärtfena samt ett par stora sprut. Men det kommer mera.

Planen nu är att jobba oss så mycket mot St lucia som vi kan, vi håller så hög fart vi kan men det viktigaste är att vi och båten mår bra. Det är lätt att man blir trött, därför är vi fem personer uppe samtidigt under nätterna så att man kan göra många byten. Vi kör ett vaktschema på 3 timmar med 2 personer i varje vakt. Jag och min first mate Jonas har vårat egna 4 timmars schema på nätterna! Sill och lingondricka till lunch satt bra idag med en biffgryta till middag, väldigt lyxig mat för att vara Atlanten.

28/11

Dag 4

Lugn dag med bra fart i båten. Dock i fel riktning så dåligt VMG men vi fick vårt efterlängtade vrid och vindökning vid 17 tiden och då va det bara att gippa och åka med! Det blåste 17–20 knop och vi körde gennaker. Så det va snabbt beslutat att det bara va jag o Jonas som körde av säkerhetsskäl. Det var några av de roligaste 2–3 timmar jag kört med More 55:an. Vi hade hastighet mellan 9 och 14,7 knop och fick hålla fokus uppe länge.

Favoritmaträtten till middag, en kycklinggryta med soltorkade tomater och spenat och sen även tonfisksallad till lunch, en bra dag. Gennakern är nu nere för att få en lite lugnare natt, och vi kör ändå på i cirka 9 knop mot mål.

Lev väl och ställ gärna frågor så besvarar jag dom när jag kommer fram.