Storsatsningen på passagerartrafik längs västkusten knäckte rederiet Kulturbåtarna. Nu säljs tre anrika men modernt utrustade båtar på auktion. Ett båtliv från en svunnen tid söker en ny hamn.
Pressmeddelande:
I somras gick Göteborgsföretaget Kulturbåtarna AB i konkurs efter ett par expansiva men ekonomiskt tunga år. Av konkursförvaltarens utredning framgår att bolagets snabba tillväxt med stora investeringar och bristande kostnadskontroll orsakade konkursen.
Efter att först ha försökt sälja hela rederirörelsen intakt byter konkursförvaltaren på Rosengrens advokatbyrå strategi och vänder sig till en internationell marknad via auktionssajten PS Auction.
Nu ligger båtarna vid kaj i Göteborg och att gå ombord är som att kliva in i en tidsålder då tempot var lite lägre. Med vackra salonger, mörk blank träinredning, skeppsklockor och mässingsdetaljer.
Ellen af Bohuslän är äldst. Hon byggdes på Motala Verkstad redan 1885. Systerfartyget Svea af Bohuslän såg dagens ljus 19 år senare. Nya Skärgården, med byggår 1915, är störst. Alla tre har en lång historia med passagerartrafik i svenska kustvatten.
– Konkursen var trist, men det är roligt att få hjälpa till med att de här fina båtarna hamnar hos nya ägare. Det är svensk kulturhistoria och ett verkligt fint exempel på återbruk av kvalitetsprodukter i en cirkulär ekonomi, säger Per Henriksson, vd PS Auction.
De tre svenskbyggda kulturbåtarna är i bra skick, enligt den externa värdering som gjordes i februari i år. Särskilt gott skick har den största båten Nya Skärgården jämfört med likvärdiga båtar. Båten har varit i passagerartrafik både på öst- och västkusten. Rederiet investerade en miljon kronor i inredning och uppdaterad teknik. Båten tar 225 passagerare, har ett komplett restaurangkök och plats för 140 ätande gäster. Värderingsintyget hamnade på 13 Mkr.
Nya Skärgården gick i passagerartrafik mellan Göteborg och Strömstad. Men de tidigare ägarna bedrev också passagerartrafik till och från Nya Älvsborgs fästning i Göteborgs hamninlopp och nöjeskryssningar i Göteborgs skärgård med omnejd.
Auktionen på www.ps.se avslutas torsdagen 29 november.
Fakta om kulturbåtarna
Nya Skärgården. Byggd 1915 av Motala Verkstad. Längd: 32,11 meter. Bredd: 6,32 meter 225 passagerare varav 140 ätande.
Ellen af Bohuslän. Byggd 1885 av Motala Verkstad. Längd: 23,24 meter. Bredd: 4,7 meter. 70 passagerare varav 50 ätande.
Svea af Bohuslän. Byggd 1904 av Bergsunds Mekaniska Verkstad. Längd: 20,16 meter. Bredd: 5,1 meter. 70 passagerare varav 42 ätande.
Bilden: Nya Skärgården har gått i passagerartrafik både i Stockholms och Göteborgs skärgård. Efter konkursen säljs båten på PS Auction. Foto: Kristian Målbakken.