Det blir ännu högre effekt i den senaste generationens batterier för eldrift av båtar. Men även priserna ökar.
Uttryckt i kWh per kr kan man säga att båtägare får mer för pengarna med den senaste generationens båtbatterier. Men priserna ligger kvar på en mycket hög nivå och verkar inte sjunka. Utvecklingen är därmed densamma som i bilbranschen.
Torqeedo lovar att öka kapaciteten i sina Deep Blue batterier med över 30 procent samtidigt som priset bara ökar några procentenheter. Det gäller de Deep Blue Litiumjonbatterier som företaget marknadsför och som även sitter i bilarna BMW i.
Det nya 40 kWh Deep Blue batteriet (i3-typ) har den senaste uppgraderingen från bilindustrin, men med marinkonvertering för att klara en fuktig miljö.
Serien med Deep Blue batterier med hög effekt finns nu med klassningar för 25 kW, 50 kW eller 100 kW för inombordare, utombordare eller segelbåtsdrev. Det innebär att större och tyngre båtar än tidigare kan använda sig av eldrift.
Särskilt gäller detta batteriet med 40 kWh, som har fått sin lagringskapacitet ökad med över 30 procent.
Batterierna produceras vid BMW:s fabrik i Dingolfing i Tyskland. De består av åtta moduler, var och en med tolv laddceller. Torqeedo har skräddarsytt karaktäristiken i Deep Blue batterier för att passa marin användning. De är bland annat vattentåliga och mer stöttåliga än motsvarande bilbatterier. De kan också förses med vätskekylning. Torqeedo erbjuder en garanti på nio år.
Deep Blue batterier har en energidensitet på 144 Wh/kg. De kan laddas upp till 75 procent av full kapacitet på 1,5 timme med rätt laddningsutrustning.