Ett fritidsbatteri som inte används och inte heller hanteras under en längre period riskerar att gå sönder i förtid.
– Det finns ingen exakt siffra på hur många fritidsbatterier som förstörs i onödan varje vinter, men framåt vårkanten har vi alltid kunder som hör av sig för att batteriet i deras båt eller i annat fritidsfordon lagt av under förvaringsperioden. Vid närmare granskning visar det sig nästan alltid handla om att batteriet har ”glömts bort” under vintern, säger Viktor Ekermo, Product manager, Exide Technologies Norden.
Det finns flera anledningar till att det lönar sig att ge batteriet lite omtanke i samband med vinterförvaringen. Att låta ett batteri förstöras i förtid är varken bra ur miljösynpunkt eller rent privatekonomiskt.
Exides batteriråd inför vinterförvaringen:
- Koppla bort batteriet från det elektriska systemet vid förvaring under en längre tid.
- Torka av batteriet med en fuktig trasa, håll det rent och smörj in polerna med fett för att minska risken för oxidering.
- Ladda batteriet maximalt inför vinterförvaringen.
- Batteriet ska förvaras svalt och torrt. Batteriets självurladdning blir mindre ju lägre temperatur det är. Batteriet ska dock inte förvaras i minusgrader.
- Underhållsladda batteriet ett par gånger under förvaringstiden med en kvalitetsladdare.
Ett marin-/fritidsbatteri har normalt en livslängd på flera år om det tas hand om på rätt sätt. Alla batterier självurladdas till viss del, vilket gör att vilospänningen sjunker. Ett fulladdat batteri har cirka 12,7 V och bör laddas när vilospänningen når 12,4 V för att undvika skador. Om ett batteri inte hålls fulladdat så finns det risk att det sulfateras, vilket minskar dess kapacitet. Prestandan försämras även om batteriet utsätts för extrema temperaturer.
Bildtext: Med rätt underhåll är båtens batteri friskt även till nästa säsong.
Litiumjon Nautilus 125AH. Ladda aldrig under noll grader. Om batteriet är fulladdat över noll grader, lossa minuspolen för noll läckström. Då kan batteriet lugnt stå kvar under vintern. Tips värme filt runt batteriet några timmar så batteriet håller mer än noll grader-går det att ladda. AGM inställning funkar bra 14,4V tills floating 13,8V då kan man sluta och koppla bort batteriet.
På våren fortfarande fulladdat. (Har underspännings skydd och överspänningsskydd och cell spänning balansering–full BMS)
Att skriva att ett batteri inte skall förvaras i minusgrader är helt fel!
Om batteriet har laddats enl alla rekommendationer finns ingen risk att det tar skada Men om det trots full laddningen ändå fallerar så är batteriet sedan tidigare ut känt och skall kasseras
Om alla båtägare skulle ta ur batterierna varje vinter så är risken större att vi får ett miljö problem till Då risken är uppenbar att batterier tappas i marken o ev. batteri syra rinner ut
Tack för tipsen 🙂
Jag har aldrig gjort något med mitt batteri (vet inte märke men säkert inte något dyrt fint) hittills under vintern och det har fungerat perfekt. Har solcellsladdning på om det kan ha något med saken att göra. Tänker nog fortsätta att inte göra något det verkar som det funkar.
Magnus
Minusgrader? det är minusgrader nu… vad ska jag göra med bilensbatteri inatt Tudor?
🙂