Bavaria Yachts i Tyskland stramar upp sin verksamhet och går ”Back to basics”. Färre modeller och med produktionen helt koncentrerad ska företagets framtid säkras.
Efter vårens ekonomiska problem verkar Bavaria Yachts ha hittat sin väg framåt. De nya ägarna, en tysk industrifond som är specialiserad på automatiserad produktion, har presenterat hur företaget ska bli lönsamt igen.
En av de viktigaste delarna i den nya strategin blir när Bavaria tar hem all produktion till Tyskland och blir ”Made in Giebelstadt”. Dessutom dras antalet modeller ner till 10–12 stycken i stället för som tidigare 26 stycken. Även den största motorbåten, Bavaria R55 som tidigare byggts i Kroatien, ska från 2019 produceras vid det stora varvet i Giebelstadt. Förändringarna för produktionen gäller från och med 2019.
Bavaria är noga med att understryka att varvets erkända kostnadseffektivt och förmåga att producera båtar till mycket konkurrenskraftiga priser ska bestå och förbättras.
Utveckling och konstruktion, som tidigare har lagts ut på olika underleverantörer, ska skötas från varvets egen avdelning för utveckling.
Detta gör att Bavaria kommer att utöka sin egen personalstyrka i Giebelstadt, enligt vd Erik Appel, som har haft sin tjänst sedan december 2017.
Bland de båtmodeller som kommer att byggas även i fortsättningen märks segelbåten Bavaria C50 medan C65 läggs ner. Bavarias nya, seglande flaggskepp blir C57 (bilden nedan). I framtiden kommer varvet att lansera två till tre nya modeller per år.