Cormate Chase 34 hade världspremiär under Cannes Yachting Festival. Det är en riktigt läckert formgiven båt från Hydro Design.
Cormate är välkända för sina eleganta och svepande linjer. Den nya modellen är tänkt för båtköpare som vill ha en båt som kombinerar utmärkta sjöegenskaper i alla väder med användarvänlighet, prestanda som de bästa snabbgående offshore-ribbåtarna, komforten och känslan av lyx och kvalitet från en högkvalitativ daycruiser.
Pressmeddelande:
Skrovet är en utveckling av Cormates avancerade och effektiva Monostep-teknologi, men längd/bredd ration är inspirerad av offshoreracerbåtar från 60- och 70-talet. Dessa race dominerades av Ray Hunt och Don Aronows skrov med en skrovvinkel på 24–25 grader och ofta ett förhållande mellan längd och bredd på 4:1. Detta är en utmärkt kompromiss mellan behovet av hastighet i lugn och grov sjö och för att få tillräcklig hydrodynamisk bärighet för de tuffaste racen.
Ett skrov med 4:1 förhållande är ansett som extremt i dagens standard och få båtar i Chase 34:ans storlek har detta. Nackdelen med detta brukar vara att man tappar utrymme i cockpit, men Chase 34 är genomtänkt i varje centimeter och cockpitens yta är jämförbar eller till och med bättre än många konkurrenter i samma storlek.
Båtens bredd är 255 cm (264 cm med Heavy Duty Rub Rail), vilket gör att den är enkel att traila och transportera. Den smala bredden och användandet av; vinylester, enkelriktad glasfiber, högkvalitativa kärnmaterial och infusion teknologi, gör båten extremt stabil, stark och lätt. Det robusta skrovet med 24,5 grader skrovvinkel och 4:1 förhållandet mellan längd och bredd gör att Chase 34 skär igenom vågorna på ett extremt komfortabelt sätt, utan att man störs av slammer och hårda stötar. Den negativa vindrutan ger bättre vind och väderskydd, speciellt när man kör halvståendes i Cormates offshoresäten, det ger också mer volym i cockpit, färre störande reflektioner och bättre sikt i regn.
Tack vare det effektiva, avancerade stegade skrovet och låga vikt har Chase 34 en exceptionellt låg bränsleförbrukning och hög toppfart. Med en singel Mercury 370 hk TDI V8 diesel toppar båten 46 knop med en bränsleförbrukning på endast 1,15 l/Nm i marschfart.
Båten är möjlig att få med singel eller dubbla motorer, inom eller utombordare, bensin eller diesel. Det finns flera olika motorval. Med 350 hk gör båten 44 knop och med 2×600 hk är toppfarten beräknad till hela 82 knop.
Tekniska fakta
Längd: 10,33 m
Bredd: 2,55 m (2,63 m med Heavy Duty Rubrail)
Skrovvinkel: 24,5 grader
Skrov Ratio: 4:1
Dieselmotorer: 1 x 370 hk – 2 x 370 hk
Bensinmotorer: 1 x 350 hk – 2 x 600 hk
Utombordare: 2 x 200 hk – 2 x 400 hk
Hastighet: 44–82 knop
Räckvidd singel Diesel: 350 Nm
Pris från: cirka 2,3 Mkr
Info: www.marstrandyachts.com