26 september, 2018

Starkaste dieseln klar för produktion

Snart är det dags för produktionsstart av världens starkaste dieselutombordare: CXO300. Denna bjässe på 300 hk från engelska Cox Powertrain är inte billig, men kommer att få en betydande marknad. 

I takt med att utombordsmotorer har blivit ett allt viktigare alternativ på moderna motorbåtar så omfattar detta även tyngre tillämpningar. Kustbevakning, militär, fiskare och andra yrkesmässiga användare är säkert väldigt intresserade trots en prislapp på cirka 500 000 kr exklusive moms.

Här ovanför syns motorn i den version som den troligen kommer att presenteras för spekulanterna. En av de viktigaste visningarna blir på den stora branschmässan METS (Marine Exhibition Trade Show) i mitten av november i Amsterdam.

– Vår motor är designad från grunden som en marinmotor. Vi har använt Cosworths teknik för att designa en bra motor, säger Reena Bayley, marknadschef på COX Powertrain.

Den nya motorn – CXO300 – är specialbyggd för marint bruk. Det engelska företaget har samlat kompetensen från Formel 1-ingenjörer och premiumbilar för att presentera denna motorkonstruktion med ett, enligt företaget, helt nytt koncept. Motorn sägs ge bensinutombordarens prestanda i kombination med dieselns ekonomi och tillförlitlighet.

I sin slutliga version är CXO300 baserad på en fyrtakts V8-diesel på 4,4 liter. Den lär ha 25 procent bättre räckvidd än en bensindriven utombordare och är konstruerad för upp till tre gånger längre livslängd. Vridmomentet uppges vara 100% högre vid toppeffekten än en motsvarande 300 hk bensindriven utombordare och 60% högre jämfört med en motor på 350 hk.

COX motor sägs vara kompatibel med alla nuvarande emissionskrav. Den levererar 300 hk och väger endast 300 kg. Den är utvecklad för lyxyachtsmarknaden och eliminerar behovet av att ha mer än ett bränsle ombord, vilket har börjat bli ett krav ombord på allt fler båtar. Den har även betydligt lägre driftskostnader än motsvarande bensinmotor, längre serviceintervaller och längre räckvidd.

www.coxmarine.com

Text: Lars-Åke Redéen