Trots att Princess R35 inte är den största båten på Cannes Yachting Festival den här veckan, så är det den troligen mest intressanta båten. Byggd helt i Kevlar med foils och teknik från BAR Technologies är den superintressant.
Cheferna för Princess Yachts var väldigt stolta när de presenterade R35 för båtpressen på tisdagen. Princess R35 är extrem på många sätt, trots att designen från italienska Pininfarina inte sticker ut extremt mycket.
Klart är dock att båten är helt tillverkad i Kevlar, vilket är tämligen sällsynt. Många båtar har någon del i Kevlar, men att bygga en hel båt i detta dyra och speciella material är extremt i sig.
För de 9 Mkr båten kostar får man en högteknologisk dagtursbåt med övernattningsmöjligheter. Båten har ett flöde från aktern och insteget fram över som inte liknar många andra båtars. Linjerna är svepande eleganta som i en Riva och materialvalen i toppklass.
För Princess Yachts är R35 den första båten i en helt ny serie, enligt företagets styrelseordförande som har en bakgrund i bilföretaget McLaren (vilket börjar märkas ordentligt på båtarna).
Princess R35 har tagits fram i samarbete med bland andra BAR Technologies, som var med i finalseglingarna av senaste America’s Cup, och bildesignerföretaget Pininfarina, som tidigare bland annat har jobbat med Volvos personbilar, Ferrari, Maserati, Alfa Romeo och många fler kända bilmärken.
Testerna och de första riktiga spionbilderna publicerades redan i början av året. Mystiska bilder med en båt kamouflerad på samma sätt som bilindustrin brukar göra.
R35 är designad och byggs för hand vid varvet i Plymouth, England. Som framgår av bilderna handlar det om en helt ny design med både sportighet och lyx.
Båten är 35 fot lång (10,5 m) och motoriserad med två stycken V8 bensinmotorer. Den är helt byggd i Kevlar, något som BAR har lång erfarenhet av, och är god för en toppfart på hela 50 knop.
Info: https://www.princessyachts.com/