Fram till och med augusti i år har sju personer omkommit i fritidsbåtolyckor. Det är betydligt färre än normalt. Jämfört med samma period åren 2010-2017 har det genomsnittliga antalet omkomna varit 16. Det visar preliminära siffror från Transportstyrelsen.
– Det finns flera förklaringar till att färre omkommit i fritidsbåtsolyckor. En är att båtsäsongen kom igång sent efter den kalla vintern med isar som låg kvar längre än normalt på många insjöar, säger Jonas Ekblad, analytiker på Transportstyrelsen.
– En annan förklaring är det varma vädret, som i år kom tidigt på våren vilket gjorde att vattentemperaturerna steg snabbare än normalt. Chansen att överleva är större när vattnet är varmare.
Det varma vädret har också medfört att fler båtar har varit ute till sjöss.
– Fler båtar innebär fler människor som kan se och upptäcka om någon är i fara, larma eller ingripa. Den som har råkat illa ut kan då snabbt få hjälp. Det finns flera exempel på sådana situationer den här våren och sommaren.
Transportstyrelsens analyser visar återkommande att hälften av de som drunknar i samband med båtliv skulle överlevt om de burit flytväst. Varje år är det mellan fem och sex av tio omkomna som har alkohol i kroppen. En handfull personer har under året blivit räddade för att de kunnat ringa och få hjälp trots att de hamnat i sjön.
– Att använda flytväst, vara nykter och vattensäkra sin mobil är tre viktiga åtgärder för att minska risken för dödsolyckor till sjöss, säger Jonas Ekblad.
För att uppmärksamma vikten av säkerhet till sjöss har Transportstyrelsen tagit initiativ till en påverkanskampanj som lanserades under sommaren. Bland annat har Björn Hellberg, Peter och Wilmer Apelgren och Johanna Nordström kampanjat i tre kortfilmer.