En icke namngiven köpare är på gång till det tyska storvarvet Bavaria Yachtbau. Enligt branschtidningen IBI News är planen att göra en snabb omstart med bolaget.
Bavaria Yachtbau ser därmed ut att gå mot en lösning på sina finansiella problem. Enligt IBI News är en lösning mycket nära för Bavaria Yachtbau, som har fått ett bindande bud från en anonym köpare. I köparens planer ingår en del förändringar, bland annat för företagets nät av återförsäljare.
En inte allt för vågad gissning är att affären blir klar till öppningen av Cannes Yachting Festival, som startar på tisdag nästa vecka (11 september). Det är definitivt den bästa platsen att presentera stora nyheter inom båtvärlden i höst.
Därmed ser det ut att bli en fortsättning för det som en gång var Tysklands största varv för serieproduktion av fritidsbåtar. Enligt obekräftade uppgifter är köparen en italiensk tillverkare av lyxyachter som vill utöka sitt utbud med båtar i ett lägre prissortiment. Då återstår bland andra Ferretti, trots att den franska jätten Beneteau liksom tyska Hanse tidigare har angetts som tidigare möjliga köpare.
Nyheten publicerades först i den lokala tidningen Mainpost i fredags. En talesperson för köparen uppgav för Mainpost i fredags att köparen vill förbli anonym tills ett köpekontrakt är undertecknat. Försäljningen uppges kunna lösas kontant. Köparen uppges ha över 40 års erfarenhet av fritidsbåtsproduktion, så det bör vara ett välbekant företag…
Detta blir tredje gången sedan 2007 som Bavaria Yachtbau säljs. Första gången fick företagets grundare cirka 12 miljarder kr för båtvarvet, en för båtbranschen enorm summa som sedan dess har belastat Bavarias ägares finanser. Hur mycket köpeskillingen för en eventuell försäljning nu är hålls hemligt, men enligt rykten i båtbranschen är prislappen cirka 2,5 miljarder kr.
Enligt uppgifter till tyska Float Magazine kommer affären troligen att bli klar under september.
Fram tills försäljningen blir klar har Bavaria förklarat att de färdigställer cirka 24 motor- och segelbåtar vid varvet i Giebelstadt. Bavaria kör för tillfället långt under sin fulla kapacitet, de levererade till exempel ett 30-tal båtar under en tvåveckorsperiod. Sedan juli har de anställda, totalt cirka 600 personer, betalt via statlig lönegaranti.
Lars-Åke Redéen