Finnmaster PILOT 8.0 är en ovanligt lyckad kombinationsbåt. Kabinbåt för fiske och solälskare på samma gång. Text & foto: Lars-Åke Redéen
Finska Finn-Marin är välkända för sina Finn-masterbåtar. Varvet förknippas oftast med öppna utflyktsbåtar eller lite mindre kabinbåtar. PILOT 7.0 var först med att ta sig in på marknaden för planande bruks-, fiske- och utflyktsbåtar. PILOT 8.0 är en större variant på 8,4 m totallängd. Till det yttre ser båten ut som vilken kabinbåt som helst, men insidan avslöjar en välplanerad och ljus båt som är en riktigt bra kombination.
Liksom sin lillasyster har PILOT 8.0 en långt framskjuten tyngdpunkt. Skrovet är bärande och skrovvinkeln i aktern är svag, vilket kraftigt reducerar behovet av motoreffekt och sänker planingströskeln. För att säkerställa den längsgående stabiliteten vid låga hastigheter har båten en köl med rundad bakdel, vilket även förenklar för den som lyfter båten på trailer.
Båten har ett stort och rymligt akterdäck, som kan anpassas med små enkla medel. Det går att använda akterdäcket som soldäck om man pallar upp bordet och dynorna.
Kabinen i fören är ljus, vilket gör att båten känns rymlig och inbjudande att bo i och förtar en del av känslan av fiskebåt, som kanske inte alla uppskattar. Men det är just det som är poängen, det här är en bra semester- och bobåt med många möjligheter.
På babordssidan sitter ett långt fönster cirka 3 dm ovanför vattenlinjen. Här finns också en sittyta för den som behöver sitta och klä av och på sig. Kabinen har badrum med vattentoalett.
Uppe i salongen finns ett matbord med sittplatser för fyra, ett pentry om styrbord och diverse stuvutrymmen. Även här är det välförsett med ljusinsläpp via stora, öppningsbara takluckor.
Trots att detta är en relativt hög båt är den smidig och följsam att köra. Skrovet går tryggt och stabilt genom vattnet och det märks att båten har en viss tyngd (3 ton).
Provbåten var försedd med 2×150 hk och i Sverige säljs den i paket med Yamaha.
Den som vill ha en motor kan välja upp till 300 hk. Det kostar cirka 20 000 kr mindre, men vi föredrar lösningen med dubbelmontage eftersom det ger mycket mer vridmoment i vattnet. Dessutom ökar säkerheten även om det är väldigt sällsynt att moderna motorer stannar under gång på havet. Bränsleförbrukningen vid 27 knop är 62 liter per timme med 2×150 hk. Vid 30 knop är den 68 liter per timme och vid toppfart 38 knop drygt 100 liter per timme.
Provbåten var utrustad med finska Mentes gångläges automatik där all teknik (tre processorer, GPS och nio sensorer) ryms i kontrollpanelen. Systemet har automatik för att trimma i sidled och i längsled, beroende på vad man behöver. Även för den som kan trimma själv är det skönt att slippa tänka på trimningen.
Finnmaster PILOT 8.0 har ett brett och bärande skrov med ett speciellt slag som gör den mycket stabil.
I kabinen finns en förlig dubbelkoj och midskepps finns en dubbelkoj till.
Säkert jättefin och bra på flesta sätt men bränsleförbrukningen! Jämförelsen med vårt båtliv, min hustru, min hundar (2 st) och jag själv i vår egenbyggda fantastiska Rospiggen 28, -76-77, Hasse Strandmans mästerskapelse, med en NG4 Ford diesel på 82 hk. I sommar var vi bara ute drygt en vecka (aningen för varmt) och åkte från Öregrund och ner i Stockholms mellanskärgård och tillbaks, i vår bästa mysfart på 8 knop. Vår totala förbrukning var identisk med 1 timmes toppfart i 38 knop i säkert också en fantastisk båt. Vi väntar nog med att byta båt.
Skepp o hoj!