Riksdagen har lyssnat på båtbranschen och ändrar gränsen för vilka elmotorer för båtar som berättigar till bidrag. Kravet på minimum 5 hk tas bort och i stället sätts gränsen från 1 000 W, vilket var viktigt för att få en verklig miljöeffekt.
Enligt ny information från 3 juli på Naturvårdsverkets hemsida ser den nya huvudregeln ut så här:
”Motorn ska ha en effekt på minst en kilowatt. (1000W).”
Dock är det oklart om regeln enbart gäller akterspegelsmonterade motorer. Det innebär troligen att frontmonterade elmotorer på sportfiskebåtar inte omfattas av regeln.
När myndigheten först gick ut med information om att det var möjligt att få ”10 000 kr i bidrag vid köp av en ny elmotor till båten på max motsvarande en förbränningsmotor på 5 hk”. Beslutsfattarna missade dock att för elmotorer anges effekten i Watt (W) och den föreslagna gränsen skulle bara beröra större och dyrare elmotorer, det vill säga en väldigt liten del av marknaden.
Därmed kan betydligt fler motorer beröras av miljöpremien. Det finns dock fortfarande många modeller som har en effekt under 1 000W och därmed inte kommer ifråga för någon miljöpremie.
Bidraget för elmotorer gäller retroaktivt från 12 april 2018 och omfattar, förutom elmotorn, även batteri i de fall dessa måste köpas separat.
En begränsning till ett bidrag per person för en motor och ett batteri eller batterier. Det går inte heller att få bidrag för både en eldriven utombordsmotor och någon av de andra bidragsberättigade fordonstyperna.
Bildtext: Reglerna för miljöpremie till elmotorer för båtar har ändrats. Nu krävs en motor med en effekt på minst 1 000 W.
Otydligheten fortsätter pga. att beslutsfattarna inte är insatta i ämnet de beslutar om. I detta fall om bidraget endast omfattar aktermonterade el-motorer. En annan stor miss i beslutet är att det inte omfattar elektriska inombordsmotorer som monteras i segelbåtar och snipor i allt större utsträckning!