Med nya Finnmaster T7 har det finska företaget hoppat av ”racingtåget” och tagit fram en planande båt för måttliga farter. En sju meter cruisingbåt där det räcker med en 175–200 hk på akterspegeln.
Text & foto: Lars H Lindén Assistent: Ulf Brunnberg
Finnmaster T7 är en klassisk daycruiser med en stor sittbrunn och kojer under fördäcket. Men det som skiljer denna nyhet från sina föregångare är den stora volymen invändigt på denna 7-metersbåt. Framför allt i för-
ruffen med sin breda dubbelkoj om styrbord. Klassens största och mest komfortabla.
Man kommer in i ruffen via en bred skjutdörr i svart plexi. Innanför ingången om babord har Finnmaster placerat en smart sittbänk. Här är ”ståhöjden” mellan 140 och 150 cm beroende på var man mäter, men det känns ändå som en fullt godkänd takhöjd. Hela denna del av båten är smakfullt inredd med fina textiler, gardiner, stora ljusinsläpp i sidor och tak, och eleganta spotlights i rufftaket. Om styrbord (akter om dubbelkojen) har man även lyckats klämma in en toalett kopplad till en hålltank.
Ett ”adelsmärke” i alla nyare Finnmaster-båtar är deras smarta passage från för till akter genom sina öppna båtar. Så även i denna nya båt med kraftiga och höga stävräcken, ett halkfritt teakdäck, en öppningsbar lucka i vindrutan, trappsteg ner till sittbrunnen och en fri passage längs styrbordssidan och ut mot badplattformen. Under hela denna ”färd” behöver man aldrig kliva i några dynor eller flytta runt ”inredningen”.
I den främre delen av sittbrunnen finns tre fåtöljer, samtliga justerbara och med uppfällbara sittdynor så att man kan stå upp och ändå få ett bekvämt stöd. Under en av de främre fåtöljerna om babord har man fått in en 30-liters kylbox, och akter om förarplatsens fåtölj om styrbord kan man extrautrusta båten med en hel pentrysektion.
Förarplatsen är funktionell med plats för en 12-tums kartplotter, radio m m. Smart med gråfärgade ytor framför ratten så att man slipper reflexer som slår upp i vindrutan. Runt hela denna sektion har Finnmaster monterat eleganta vindruteramar i rostfritt och hela konstruktionen känns mycket robust trots den öppningsbara sektionen i mitten.
I den aktre delen av sittbrunnen finns en L-formad soffa med plats för minst fem sittande personer runt ett litet fällbart bord som är höj- och sänkbart. Hela durkytan är klädd med elegant teak som ingår i standardutrustningen. Med ett enkelt handgrepp lyfter man upp hela aktersoffan och under denna del finns ett stort fack med plats för hela kapellet och dess bågar. Detta kapell (= standard) är sytt i flera sektioner så att man kan öppna vissa delar med dragkedjor.
Vår testbåt var utrustad med en 250 hk Yamaha, det vill säga den största rekommenderade motorstyrkan. Toppfarten var cirka 44
knop. Denna höga fart klarar båten utan problem och är lätt att hantera med sin servostyrning och elreglage.
Men förbrukningen drar iväg och landar på över 2 lit/Nm. Även om man drar av på gasen är det svårt att komma under 1,5 lit/Nm. Förklaringen ligger med största sannolikhet i den stora bredden och den höga vikten hos denna V-bottnade 7-metersbåt. Men det är också två detaljer som ger nya Finnmaster T7 mycket lugna och stadiga sjöegenskaper. Även när man överraskas av lite större vågor känns båten större än den är, och den är inte speciellt känslig för sidvind. Trimplan för att justera detta finns, men vi behövde aldrig använda dem.
Höga toppfarter är dock inte allt och speciellt inte i denna nya båt som mera inbjuder till en cruisingfart. Under vår cirka 70 Nm långa resa hittade vi en mycket behaglig marschfart på mellan 25 och 30 knop. Nöjer man sig med detta skulle det förmodligen räcka med en 200 hk på denna eleganta och välbyggda daycruiser.
Perfekt ”entré” förifrån med kraftiga räcken och bra halkskydd. De svarta partierna är ljusinsläpp till förruffen.
Förruffen med sin dubbelkoj och en liten soffa om babord. Smarta ljusinsläpp
längs sidorna och i taket.
Förarplatsen är bekväm med skön fåtölj och fotplatta. Smart med gråfärgade ytor framför ratten så att man slipper reflexer som slår upp i vindrutan.
Generös sittbrunn med en bekväm L-soffa och dubbla passagerarsäten. Under sistnämnda finns kylbox. Akter om förarplatsen kan en pentrysektion monteras.
Badplattformarna har ankarboxar. Eldrivet ankare är inte standard, men båten är förberedd för denna montering.
Tekniska data:
Fakta Finnmaster T7
Längd: 7,00 m
Bredd: 2,59 m
Vikt: ca 1 850 kg med testmotor
Rek. motor: 150–250 hk
Personer: 8 st
Bränsletank: 192 liter
(Standardutrustad med bl. a.: teak, kylbox, toalett,
kapell, dynor, färskvatten, dubbla batterier. )
Info: www.yamaha-motor.se