Göta kanalsäsongen 2018 rivstartade med riktigt sommarväder redan i maj. Under bokningssäsongen var antalet båtrörelser på Göta kanal i samma nivå som föregående år, med ett ökat antal båtar från Storbritannien och ökad försäljning av antalet expressbiljetter. AB Göta kanalbolag ser nu med tillförsikt fram emot en riktigt bra sommarsäsong.
– Det är positivt då vi nu ser att trenden för fritidsbåtar på Göta kanal håller i sig och kanske till och med kan öka under den högsäsong vi står inför de närmaste veckorna. Vi ser att snittlängden på de båtar som kommer ökar något, och att allt fler köper vår expressbiljett för att transportera sin båt genom Göta kanal på ett snabbare sätt under bokningssäsongen, säger en nöjd Roger Altsäter, vd på Göta kanalbolag.
Traditionsenligt öppnades kanalsäsongen med salut den 2 maj och sedan en dryg vecka är högsäsongen igång. Det innebär stor aktivitet med både passagerarbåtar och fritidsbåtar på Göta kanal, samt landbesökare som kommer både till fots, med cykel eller husbil. Det varma och soliga vädret under maj månad gjorde att säsongen kom igång med en rivstart tidigare än vanligt. Detta har medfört många besökare hos entreprenörerna längs Göta kanal, och flera av dem vittnar om besöksantal som mer liknar slutet av juli än en vanlig försommarmånad.
– Fortsätter försäljningen av kanalbiljetter i samma takt under hela säsongen räknar vi med cirka 3 000 båtpassager genom Göta kanal innan vi stänger igen för säsongen 30 september, säger Roger Altsäter.
Det ökade antalet brittiska fritidsbåtar kan vara en effekt av den exponering Göta kanal tidigare fått i brittisk tv i samband med tv-serien Great Canal Journeys. I serien reser Timothy West och hans fru Prunella Scales med båt på världens kanaler, och en av dem är just Göta kanal.
– Vi ser direkt en markant ökning av antalet besökare på vår webb när något sånt här sänds på tv. Därför ser vi fram emot att ha flera stora produktioner längs Göta kanal i sommar. Bland annat ska en Inga Lindström-film spelas in på ett av passagerarfartygen, och tyska tv-kanalen ARD kommer att filma för ett 90 minuter långt reportage om upplevelserna på och längs med Göta kanal som ska sändas i vinter.
En annan nyhet inför årets kanalsäsong var lanseringen av Göta kanals nya digitala destinationsguide. Guiden finns dels som i en webbversion och dels som en app att ladda ned för Android och iOS.
– Vi ser redan att många har laddat ner och börjat använda appen, och den funktion som är absolut mest populär är att kunna se var passagerarbåtarna befinner sig. Det är både landbesökare som vill anpassa sitt besök efter när de kan se båtarna och båtgäster som vill vara förberedda på när de möter en passagerarbåt under sin kanalresa, avslutar Roger Altsäter.