Mercurys nya V8-motorer är kraftfulla men mycket tysta maskiner. I dubbelmontage eller mer passar de på en rad större båtar, men även på mindre daycruisers som till exempel Flipper 760.
Båtliv var med vid den europeiska premiären av de nya Veradomaskinerna, som introducerades i Baveno i norra Italien.
En av båtarna som vi fick provköra var nya Axopar 37. Med två stycken Mercury V8 à 300 hk på akterspegeln accelererade båten mycket fint och tyst upp till topphastigheten 47 knop. Tack vare bland annat dämpad upphängning mot akterspegeln går motorerna mycket tyst. I kombination med elektronisk styrning och en rad andra finesser får båtekipaget en riktig premiumkänsla.
De nya motorerna är i grunden en V8 och en V6-motor. V8:an är på 4,6 liter och finns i två versioner på 250 respektive 300 hk. Motorkaraktären är elegant med mjuk gång och mycket vridmoment. V6:an är något mindre med en slagvolym på 3,4 liter.
Det är inga tvivel utan att Mercury har investerat extremt mycket inom forskning och utveckling det senaste året för att vara i marinbranschen. För bara ett par månader sedan kom en ny generation utombordsmotorer, som nu alltså kompletteras med en hel serie varav toppmotorn är en imponerande V8.
Totalt uppger Mercury att de har investerat över 1 miljard USD de senaste sex åren på nya produkter!
Vi återkommer med en utförlig rapport i Båtlivs papperstidning.