Yamaha lanserar världens en helt ny V8 på 425 hk. Yamaha XTO, som får världspremiär till hösten, bjuder på en rad nyheter inklusive integrerad elektrisk styrning.
Yamahas nuvarande V8 utombordare är på 350 hk och 5,3 liter. Produktionen av den går för högtryck, men ändå hinner inte företaget med att leverera så många maskiner som marknaden vill ha.
Den motor som lanseras till hösten är en nyutvecklad maskin på hela 5,6 liter. Enligt uppgift har den väldigt lite gemensamt med den äldre V8:an.
Utvecklingen är lite märklig eftersom bilmarknaden säger att man där går från V8 till mindre bensinslukande sexor och fyror. Men på en båt spelar vridmomentet (motorns råstyrka) en avgörande roll och med en V8 får man rejält med vrid. Någon specifik siffra för hur många Nm den nya motorn ger har vi dock inte sett.
Yamaha XTO Offshore är den första fyrtaktutombordaren med direktinsprutning direkt i förbränningsrummet. Det tillsammans med en hög kompression på 12,2:1 ger detta en optimal förbränning med högre effekt och låga emissioner.
Cylindrarna är dessutom plasmabesprutade, något som ger en yta som är 60 procent hårdare än stål och lägre friktion. Det ger en mer tålig och robust motor tillsammans med ett kompakt format.
Motorn har vidare integrerad elektrisk styrning, som inte har eller kräver några hydraulslangar eller liknande. På de bilder vi har sett liknar styrningen Evinrudes motsvarighet med en kompakt enhet i motorns nedre framkant.
Den nya styrningen förenklar riggningen, ger större frihet vid design av styrplatsen och har en snabbare respons jämfört med traditionellt servoassisterad styrning.
För att få ut den enorma kraften från 425 i vattnet har XTO en ny propellerserie, XTO OS, med en diameter från 16 tum för att hantera motorns stora vridmoment.
Motorn har även ett nytt system för avledning av avgaser vid låga varv. Det gör att propellern alltid går i rent vatten utan avgaser med upp till tre gånger så hög dragkraft vid back jämfört med en konventionell motor.
Motorerna finns i Yamahas klassiska gråa nyans och i vitt.
Europalanseringen kommer att vara på Genua Boat Show i september. De första motorerna kommer preliminärt i slutet på 2018.
Lars-Åke Redéen