Yamaha tar åter ledningen i antalet hästkrafter för serieproducerade utombordare, helt avsedda för marin användning. Med en ny 5,6 liters V8 på 425 hk i största utförandet sätter den japanska tillverkaren en ny standard.
Yamaha har sedan tidigare en V8 utombordare på 450 kg, där motorblocket delas med Volvo Personvagnar som använder den i sina bilar. Med en motorvolym på 5,3 liter är det en rejäl bjässe.
Fler bilder och filmer har läckt om den nya motor som under torsdagen visades för en del båtbyggare i USA. Motorn visades bland annat i en quadrupelinstallation (fyra motorer) på en sportfiskebåt. Enligt de första uppgifterna har den integrerad, elektrisk powerstyrning.
Den nya maskinen har ett motorblock på hela 5,6 liter, vilket tyder på att den kan komma i ännu större varianter senare. Resurserna finns definitivt vad gäller volym per cylinder. Antagligen sitter eventuella begränsningar i växelhuset, som utsätts för enorma påfrestningar i en utombordsmotor. Miljön kan inte alls jämföras med en bil, som har upp till åtta eller nio växlar.
Mer information om Yamahas nya motor väntas i nästa vecka.
Intressant är att även Mercury har en ny V8 på sin hemsida, en maskin på 4,6 liter och två versioner på 250 respektive 300 hk.
Varken Yamaha eller Mercury var dock först med att presentera V8 utombordare. Dåvarande OMC (Outboard Marine Corporation) med varumärken som Johnson och Evinrude presenterade en V8 redan 1981.
Det var ett tag sedan Volvo tillverkade en bil med V8-motor https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_B8444S_engine
Ja, men motorn de hade tills nyligen var framtagen av Yamaha och i princip samma maskin som i utombordaren.
Hur kan Yamaha vara ledande i hästkrafter?
http://www.seven-marine.com/motors/
Numera ägda av Volvo Penta
Omgalopperade av Volvo Penta.