Nu inleder Världsnaturfonden WWF en kampanj för att ”väcka liv i Östersjön” – både i havet och i den politiska debatten. Med satsningen vill WWF engagera allmänheten och utmana politiker att presentera konkreta förslag för hur de ska rädda Östersjön.
– Östersjön ligger många svenskar nära om hjärtat; vi badar, seglar och bor vid detta hav. Tyvärr har Östersjön döda bottnar som motsvarar två gånger Danmarks yta– men att den är så sjuk under den glittrande ytan kan vara svårt att greppa. Med vårens satsning hoppas vi kunna engagera svenskar att ta ställning för Östersjön, driva på politikerna och stötta vårt arbete, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef på Världsnaturfonden WWF.
Med kampanjen vill WWF driva frågor kring övergödning, överfiske, exploatering, förorening och nedskräpning. Situationen för arter som torsk, ål, tumlare och skräntärna kommer att lyftas, samtliga djur som hotas av det kritiska läget i Östersjön.
För att väcka engagemang kommer WWF även att ta hjälp av influencers som Clara Lidström ”Underbara Clara” och Therese Zätterqvist samt folkkära artister som Magnus Carlson.
WWF har inlett ett samarbete med den digitala tillväxtbyrån Searchmint och ”Väck liv i Östersjön” blir startskottet i detta arbete. Kanaler som kommer att användas är främst digitala medier, media/PR, print, radio, möten med politiker och event.
Kampanjen pågår från och med maj till augusti.
Foto naturbilden: Bild: Germund Sellgren, WWF.
Bild på Magnus Carlson. Foto: Johan Bergmark.