Max 10 000 kr kan den som köper en ny elutombordare få i statligt bidrag.
Förslaget ingår i elfordonspremien, som bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna och Vänsterpartiet. Utvidgningen innebär att privatpersoner som har köpt en elutombordsmotor också kommer att kunna ansöka om premien hos Naturvårdsverket. Samtidigt fylls elfordonspremien på med ytterligare 45 Mkr för 2018, så att anslaget för 2018 uppgår till totalt 395 Mkr.
− Vi måste snabba på skiftet från smutsiga, ineffektiva och bullriga förbränningsmotorer till rena, tysta och effektiva elmotorer. För regeringen är det viktigt att det ska löna sig att göra miljö- och klimatsmarta val för de båtägare som vill vara med och bidra till en grön omställning. Vi är många som vill skydda natursköna vikar och djurlivet vid dessa, säger klimatminister Isabella Lövin.
För att få ta del av premien gäller följande:
- Den riktas till privatpersoner som fyllt 18 år och som köper en ny eldriven utombordsmotor till en båt.
- En begränsning till en premie per person sätts.
- Bidraget ska motsvara 25 procent av inköpspriset inklusive moms. Maxbelopp är 10 000 kr.
- Bidraget ska gälla retroaktivt från och med 12 april 2018.
- Naturvårdsverket ska ansvara för utbetalningen av bidraget.
- Regeringens ambition är att premien ska gälla för elutombordsmotorer som kan ersätta en förbränningsmotor på 5 hk.
I mitten av maj fanns det cirka 200 Mkr av bidraget för cyklar och elutombordare. Först till kvarn gäller.
Bildtext: Nu kan man få 10 000 kr i bidrag vid köp av en ny elmotor till båten på max motsvarande en förbränningsmotor på 5 hk.
Eftersom jag är båtmänniska och tror mig veta ganska mycket om båtar och båtmotorer så tyckte jag att förslaget verkade mycket märkligt. Jag ringde till Naturvårdsverket och frågade runt detta förslag. En utombordare på 5hkr motsvaras av en elutombordare på ca 3,6 kW. Det är bara så att marknaden för den typen av utombordare är liten och i princip finns bar några få modeller och tillverkare. Enligt tjänstemannen som jag talade med var förslaget på 5hkr inte genomtänkt då en sådan motor kan komma att kosta nästen 70 000 kronor med batteri. Han uppmanade mig att avvakta för han trodde att politikerna inte förstått vad deras förslag skulle innebära. Detta trots att naturvårdsverket skriver ”Bidraget ska gälla retroaktivt från och med 12 april 2018. Det är därför viktigt att den som har köpt en ny eldriven utombordsmotor till en båt från och med detta datum sparar kvittot för att kunna ansöka om bidraget, under förutsättning att utombordsmotorn omfattas av bidraget enligt beslutet.” Beslutet om bidrag till elutombordare skall tas i juni.
Om jag förstått detta rätt är det Naturskyddsföreningen som med sin okunnighet, lurat politikerna till detta bidragsspektakel. På Naturskyddsföreningens hemsida kan man läsa om eldrivna utombordsmotorer. På den sidan påstår Naturskyddsföreningen att en el utombordare på 1476 Watt motsvarar en 5 hkr bensindriven motor. Detta är häpnadsväckande okunnighet. En motor på 1476 Watt motsvarar en bensinmotor på 2 hkr och enligt min erfarenhet knapp det. Jag har provat en hel del el utombordare och dragkraften är oftast usel. Naturskyddsföreningen, MP och S var vänlig ställ Er i skamvrån!
Lite missuppfattning som drabbar oss alla men så här står det på Naturvårdsverkets hemsida: “Förslaget går ut på inköp av elutombordare från FEM HÄSTKRAFTER OCH UPPÅT” .
Tack, bra att du rättar!
Jag instämmer helt med att någon har lurat beslutsfattarna, 5hk motsvarar 3,67 kW och inget annat. Dessutom är det oerhört dumt att förslaget bara gäller utombordare. En äldre inombordare bensin eller diesel kan smutsa ned våra vatten precis lika mycket som en utombordare. Är det 2-taktare man är ute efter ska man skriva det eller ännu hellre specificera de maximala utsläppen.