Snart kan BMW:s populära twin turbo treliters dieselmotor sjösättas. Semcon har i samarbete med Cimco Marine slutfört en lyckad förstudie för att omvandla motorn till marint bruk.
Det blir i så fall världens första treliters dieselutombordare med en effekt på över 200 hästkrafter. En prototyp kommer att tas fram efter sommaren. Produktionsstart planeras till 2020.
– Motorn har en stor potential för marin miljö. Hög effekt och kvalitet är viktiga egenskaper för många i professionell trafik, som arbetsbåtar och snabbgående nöjesbåtar. De stora krafterna innebär ett avancerat ingenjörsarbete – och är väldigt kul, säger Henrik Einarsson, teknisk projektledare på Semcon.
Förstudien bygger på BMW:s treliters turbodieselmotor, som nu kan komma att modifieras och anpassas för marint professionellt bruk. Semcon står för konstruktion, beräkning och simulering i projektet. Inom kort kan nästa fas påbörjas. Det innebär framtagning av en prototyp som ska testas i vatten.
– Utfallet av förstudien är väldigt positivt. Vi har tillsammans med Semcon identifierat vilka åtgärder som krävs för att gå in i nästa fas. Det finns goda förutsättningar att ta projektet vidare, säger Cecilia Anderberg, vd för Cimco Marine.
Cimco Marine AB har under flera år utvecklat OXE Diesel, världens första dieselutombordare i de högre effektnivåerna. Cimco Marines unika patenterade lösningar för kraftöverföring från motor till propeller, har lett till stor efterfrågan på bolagets motorer i hela världen.
Tidigare har projektet baserats på en GM-diesel,