11 april, 2018

Nytt elbåtsprojekt från Mannerfelt Design

Marknaden för elbåtar blir allt intressantare. Sedan det svenska elbåtsprojektet Candela Speed Boats lanserades har vi i Båtliv bland annat skrivit om finländska Merione och svenska Crescents elsnipa. Samtliga utom elsnipan är snabbgående konstruktioner.

Efter vår senaste artikel har Merione introducerat planerna på en ny och mindre modell, en ”Sports commuter” avsedd för lätta transporter till exempel i hamnar eller i skärgården. Den passar även bra för alla sorters vattensport. Den nya modellen lanseras med en mindre Torqeedo motor på 33–66 kW beroende på kundernas önskemål. Priset är närmare 1 Mkr inklusive moms.

Efter flera år av tester och demonstrationer på båtmässor är ännu ett svenskt projekt moget att lanseras. Bakom projektet står Björn Ljungdahl och Alexander Sahlin med sitt projekt Elektrofoil AB.

För designen svarar Ted Mannerfelt på Mannerfelt Design Team i Täby. Även denna konstruktion bygger på en lätt båt med bärplan och Torqeedo elmotor.

– Designen är gjord efter testbåten som Alexander Sahlin har konstruerat. Nu är det läge att ta fram en produkt som vi kan sälja till slutanvändare och eftersom vi har en lättdriven båt passar elmotorer utmärkt, säger Björn Ljungdahl, vd för Elektrofoil.

– Vårt projekts styrka är att vi får en avsevärt bättre räckvidd än konkurrenterna. Vi kan köra i 24 knop upp till ett par timmar med elmotor, det vill säga närmare 50 Nm. Båten går finast och bäst i sjön kring 25 knop.

Prototypen kallas EFP16. Det är en cirka 5 m bärplansbåt som kan transporteras på en vanlig trailer. Motorn är en standard elmotor i utombordsutförande.

– Vi på Mannerfelt Design Team vill vara ledande på design och innovation och här var en perfekt produkt att våga ta ut svängarna. Vi tror att vi kan få in lite nytt blod i båtlivet som vill prova något nytt och som uppskattar den flygande kör känslan och komforten, säger Ted Mannerfelt som svarar för designen.

Testbåten har med en bensinmotor uppmätt en bränsleförbrukning på extremt låga 0,20 lit/Nm i 24 knop. Designen är gjord för att hålla nere produktionskostnaderna och vikten utan att göra avkall på att göra den cool. Den unika designen är skyddad och kärnfunktionen i foilsystemet är patenterad.

Lars-Åke Redéen

Bildtexter:

Det svenska elbåtsprojektet Elektrofoil räknar med en bränsleförbrukning på 0,20 liter/Nm i 24 knop. Alternativt en elmotor som klarar 24 knop i två timmar. För designen svarar Mannerfelt Design Team.

Finländska Merione 22 LC är byggd i komposit med skum som flytmaterial. Elmotorn är en Torqeedo Deep Blue 80 R Outboard, Torqeedos största elutombordare på motsvarande 80 hk.


Svenska prototypen från elbåten Candela Speed Boats är en kolfiberbåt med bärplan. Energibehovet är reducerat med mer än 50 % jämfört med en traditionellt byggd båt.


Crescent Allure 20 Electric elsnipa passar bäst i deplacementsfart när båten glider smidigt fram i vattnet.