Yamarin Cross 75 BR en riktig testvinnare. Den kombinerar aluminiumbåtens och plastbåtens fördelar. Text: Lars-Åke Redéen Foto: Kari Wilén
Till båtsäsongen 2014 presenterades en färdigutvecklad version av den här snabba daycruisern med fartresurser på över 50 knop. Skillnaden mot den första versionen är omfattande; bland annat har båten fått en längre köl och den inbyggda tanken på 242 liter är flyttad 1,8 m framåt för tyngdpunktens skull. Yamarin har även finslipat med aktern på det vassa skrovet, som nu har 45 graders vinkel i fören och 22 grader längst akterut. Dessutom sitter motorn nu direkt på akterspegeln i stället för den bracket (extra motorfäste) som användes tidigare.
Resultatet är en extremt välbalanserad båt som passar lika bra för den som vill ta med familjen ut på en dagstur som för fartfyllda turer. Fartresurserna med 300 hk är imponerande med en toppfart på cirka 52 knop.
Båtlivs provkörning av den färdiga båten i den finska skärgården var en positiv båtupplevelse.
Yamarin Cross 75 BR är en lättkörd båt som inte kräver orimligt mycket av sin förare. Ett bevis för detta är trimplanen. Om man kör med 300 hk och full gas med helt nedtrimmade trimplan så toppar båten 39,5 knop. Med samma gaspådrag med trimplanen fullt uppställda blir toppfarten 51,7 knop. Effekten av hur stor våt yta en båt har kan knappast bli tydligare.
Båten är konstruerade för motorer på 150–300 hk och den är fullt användbar även med de mindre motoralternativen. Men för den som en gång testat 300 hk Yamahamotorn som endast väger 260 kg blir detta förstavalet tack V6-maskinens lugnare gång och lägre förbrukning. Den större motorns höga vridmoment gör att man kan köra med rätt propeller vid rätt varvtal. 300 hk innebär 21 tums propeller medan 250 hk ger 19 tum och 225 hk 17 tum.
För den som trycker på ordentligt med gasen är maxförbrukningen med 300 hk drygt 100 liter bensin i timmen vid 52 knop. Vid mer moderata knappt 40 knop drar motorn 70 liter i timmen medan den riktiga ekonomifarten är familjevänliga 25–28 knop med en förbrukning på cirka 30 liter i timmen.
Det här är en båt som har rejäla prestanda, men främst är den avsedd för familjens båtliv och det märks. Körupplevelsen är trygg och stabil. Båten känns säker och tack vare de stabila rutorna med rostfria ramar har den en hög säkerhetskänsla. Friborden är relativt höga och sittbrunnen djup och ombonad.
Förutom plats för ankare och tampar i för och akter finns det gott om stuvutrymmen i båten. Något vi uppskattar särskilt mycket är de torra förvaringsutrymmena i sittbrunnen som är så högt placerade och bra konstruerade att vatten inte kommer in. Aktersoffan kan dessutom göras om till en sovplats för 1–2 personer, vilket ytterligare ökar användningsområdet. Personliga saker kan placeras i ett djupt handskfack med 12V-uttag. Dessvärre finns inget 12V-uttag vid förarplatsen, men det är enkelt att montera dit.
Det finns även ett par löstagbara boxar som fästs med två skruvar i båten, vilket gör den enkel att anpassa beroende på hur många sittplatser man behöver. Båten är godkänd för åtta personer.
Till skillnad från till exempel Busters senaste toppmodell – Buster Magnum M5 – har Yamarin Cross 75 BR inte några fjädrande stolsstativ. Fördelen med detta är att det är en billigare lösning utan fjädrande stativ och att stolarna är mer flexibla i höjd- och längdled. Vi körde båten ganska hårt i sjön och upplevde inte de fasta off-shore-stolarna som någon nackdel. Båtens väl avvägda skrovform tar sjön tillräckligt bra i sig själv. I båtens däckssidor finns integrerade fenderställningar med plats för fyra fendertar och i sittbrunnen finns även fyra LED-lampor.
Yamarin Cross kombinerar aluminiumbåtens och glasfiberbåtens fördelar. Den har ett robust och lättskött aluminiumskrov med glasfiberinredning, vilket ger en mjukare upplevelse än i en ren aluminiumbåt. Allt ramas in av limmade glasrutor i 40 mm högpolerat syrafast.
För den som vill kunna använda 75 Cross BR även på våren och hösten finns ett tvådelat kapell som ger bra skydd. I pulpeten framför förarplatsen kan man montera ett värmeaggregat och på babordssidan ett 48 liters kylskåp (tillval).
Yamarin har idag totalt åtta modeller i sitt Cross-program, inklusive en kabinbåt. 75 Cross BR är toppmodellen medan den minsta varianten är på 4,9 m.
Sammanfattning: Yamarin Cross 75 BR är den optimala Crossbåten. Den är trygg och lättkörd med gott om plats för hela familjen. Den kombinerar aluminiumbåtens och plastbåtens goda egenskaper på ett mycket föredömligt sätt.
Fakta Yamarin Cross 75BR
Längd: 7,53 m
Bredd: 2,47 m
Vikt: 1 350 kg
Motor: 150–300 hk utombordare
Toppfart: 50 knop
Pris: från 738 000 kr (Yamaha 225 hk)
Info: www.yamaha-motor.eu/se
Bildtext: Yamarin Cross 75 Bow Rider förenar plastbåtens och aluminiumbåtens fördelar på ett bra sätt. Med en 300 hk utombordare har den prestanda på över 50 knop.
Hi,
I do not know whether anyone have tested these ideas but:
if my most commonly used speed would be around 25-30 knots – what would be the fuel consumption in an hour (or rather calculated litres per mile) with 300/250/225 hp Yamaha?
To me it is difficult to understand that the 300 hp would always be the best choice for this boat (Yamarin Cross 75 BR).
My friend has an Yamarin 64 DC with 200 hp Yamaha and the the top speed is 45 knots and the boat runs nice even with 6 grownups in the boat. It isn’t that much smaller boat or is it…?
I have dreams of buying Cross 75 BR and have not so far found desired professional information about this boat with:
300 hp and 21”
250 hp and 19”
225 hp and 17”
Pros and cons, performance, fuel consumption.
Best regards, Ville