När Per Olsson bytte från seglare till ”grytgubbe” föll valet på en fransk båt. Hans båtliv idag är lika bekvämt som tidigare, men nu kan han ta sig snabbare och enklare ut i skärgården.
Per Olsson från Strängnäs har lång erfarenhet av båtliv. Familjen semesterseglade i flera veckor i många år fram tills barnen flyttade hemifrån.
Efter åtskilliga båtsomrar med en större Hallberg-Rassy köpte Per och hans fru sommarhus i Fjällbacka på Västkusten för några år sedan. Då blev segelbåten för stor för dagsturer och paret bestämde sig för att byta till motorbåt, bland annat för att få bättre möjlighet att snabbt komma ut i skärgården.
– Jag såg en båt som såg riktigt söt ut. Vi letade efter den på nätet och fick till slut reda på att det var en Rhéa, säger Per Olsson.
Först köpte Per och hans fru en mindre modell på drygt 7 m, men de ville ha en större båt med mer bekvämligheter, vattentoalett och en del andra viktiga detaljer.
– Vi var bortskämda med alla bekvämligheter från vår Hallberg-Rassy. Även om man bara åker ut över dagen kan man behöva laga lite mat eller kunna gå på toaletten.
Båttypen de valde är en Rhéa 800 Timonier. Det är en modern, lite långsammare walk around som byggs vid ett varv i La Rochelle på den franska Atlantkusten. Båtarna är döpta efter den närliggande ön Il de Ré.
Båtliv provkörde båten en av de få riktigt soliga dagarna i somras. Vi körde i vattnen norr om Fjällbacka, där den här båtmodellen passar riktigt bra.
Rhéa 800 är lätthanterad med en stor dieselmotor och rak axel. Motorn i just den här båten är värd ett eget kapitel. Som standard är båten utrustad med en 270 hk Nanni diesel och den finns även med dubbelmontage upp till 2×205 hk (Nanni eller Volvo Penta).
I den här båten satt en Yanmar 8LV-320, det vill säga Yanmars V8 på 320 hk vid 3 800 rpm. Denna väldiga maskin på 435 kg och närmare 4,5 liters slagvolym har gott om plats under båtens akterdäck. Dieseln, som är baserad på ett motorblock från Toyota, har ett vridmoment på cirka 750 Nm men levererar kraften på ett mjukt och smidigt sätt. Båten var försedd med rak axel, vilket ytterligare underlättar hanteringen i sjön.
Vitsen med en så här stor och kraftfull motor är att man kan köra på lägre varvtal än med en mindre maskin. Det ger hela båten ett lugnare och tystare uppförande samt oftast även en lägre bränsleförbrukning. Dessutom har en V8-diesel ett skönt motorljud.
Båten går riktigt mjukt och tyst i deplacerande farter upp till cirka 9 knop. Den går bra även i farter på 16–17 knop. Därefter upplevde vi en del störande motorljud vid cirka 20 knop, men det släppte när vi drog på mer gas och försvann helt i högre farter. Toppfarten noterades till ett par tiondelar över 27 knop.
Den är lättkörd och kursstabil tack vare axeldriften. Även hanteringen i hamnar är enkel med rak axel, stor motor och mycket tryck via propellern. Föraren kommer enkelt ut på styrbords skarndäck via en skjutdörr och kan därmed hantera båten ensam. Vi skulle kanske vilja ha lite mer servoeffekt i styrningen, men en viss tröghet ger även en viss stadga.
Vi tycker att Rhéa 800 är trygg och stabil i sjön. De höga friborden förstärker den känslan samtidigt som de bidrar till båtens snygga linjer.
Bland extrautrustningen i just den här båten fanns ”allt”; stor kartplotter, VHF, bog- och häckpropeller, värmare, kyl, vattentoalett, gott om teak, rostfria plattor på skrovet för att skydda vid hummerfiske med mera. Det enda vi saknade var spolning till vindrutetorkarna, vilket behövs för saltvattnet, men det skulle installeras senare.
Känslan i Rhéa 800 är som i ett litet fartyg. Båten är byggd i plast med bra detaljkvalitet. Den här båten var försedd med extra teak på gångbord, däck och de flesta tänkbara ytor. Det stärker ytterligare det gedigna intrycket.
Badbryggan är måttliga 0,5 m lång, men fullt tillräcklig för att man enkelt och tryggt ska kunna ta sig ombord. En kortare badbrygga är dessutom inte i vägen för den som fiskar.
Det självlänsande akterdäcket med sittplatser för upp till 6–8 personer är desto större med gott om plats för både solbadare och fikastunder. Under däcket finns rejäla stuvutrymmen med plats för både medhavd jolle och diverse utrustning. Batteribanken var till exempel prydligt monterad på styrbords sida.
Kabinen med skjutdörrar på styrbordssidan och akterut är ljus och rymlig, ett intryck som förstärks tack vare en stor, öppningsbar taklucka. Båten har dock inga jättelika innerutrymmen utan passar bäst för ett par personer som vill ha det bekvämt på sjön. Samma gäller kabinen i fören, som har bekväma sovplatser för två vuxna. Pentryt är placerat om styrbord i kabinen medan matplatsen med ett uppfällbart matbord ligger på motsatta sidan.
Förarplatsen är enkel och logisk, men lite trång på grund av en stor ratt placerad framför benen. Även på passagerarsidan hade vi velat ha lite mer benutrymme. Passagerarna sitter nog hellre ute på akterdäck på någon av träbänkarna, så detta löser sig självt.
Längst föröver finns en liten sittyta som fungerar bra för den som vill sitta och koppla av i solen. Den är dock för liten som solplats, då är akterdäcket mycket bättre.
Detaljarbetet är som sagt bra och även små detaljer som tanklock med mera känns genomtänkta.
Vi tycker att det franska varvet har höjt sin kvalitet och detaljkvalitet från en bra nivå till snäppet högre. Rhéa 800 Timonier är en både trygg och bekväm båt som passar den svenska kusten och skärgården på ett bra sätt. Den stora V8-dieseln i provbåten var ett extra plus.
Text & foto: Lars-Åke Redéen
Varvtal och fart
Varvtal i rpm Fart i knop
3650 27
3500 24
3000 20
2500 14
2000 10
Tekniska fakta
Längd: 8,0 m
Längd ö a: 9,25 m
Bredd: 3,1 m
Djup: 0,85 m
Vikt: 3 800 kg (med 270 hk motor)
Bränsle: 450 liter
Vatten: 135 liter
Hålltank: 50 liter
Motor: Yanmar V8 diesel 320 hk
Pris: 2,5 Mkr standardutrustad
Info: www.smogenmarin.se
Agenturen låg väl till och med i Fjällbacka -:)
Ja, den låg där tidigare men finns nu i Smögen.