Den stora dieselutombordaren CXO300 från brittiska Cox har fått en svensk distributör i företaget Diesel Power AB. Den enorma motorn visades upp på Allt för sjön i Stockholm.
Cox Powertrain utvecklar världens första professionella dieselutombordare designad från grunden som en marinmotor. Motorn har dieselns fördelar med högre vridmoment, väsentligt minskad bränsleförbrukning, lägre underhållskostnader och längre serviceintervall utan att vikten blir nämnvärt högre. Motorn väger cirka 350 kg, något högre än motsvarande bensinmotor.
CXO300 har en förväntad livscykel upp till tre gånger längre än en bensinmotor och klarar hårda utsläppsnormer. Den är främst avsedd för planande båtar inom passagerartrafik, marinen, sjöräddningen, kustbevakningen och fritidsbåtar samt båtar för yrkesmässigt bruk. Serieleverans är planerad att ske under mitten av 2019 efter ett år fyllt av rigorösa hållbarhetsprovningar.
– Vi är stolta över att Cox Powertrain har valt Diesel Power för att representera på den svenska marknaden. Det är av strategisk vikt att Diesel Power följer med i dieselutveckling för utombordare. Detta för att bygga vidare på vår starka position inom dieselmotorer, säger Peter Nauwerck, vd Diesel Power.
Priset för motorn är cirka 450 000 kr plus moms, men det finns en grupp användare som är intresserade. Främst är det professionella användare, till exempel fiskare och Kustbevakningen, som vill ha de fördelar som dieselmotorn ger.
Förutom Cox finns det även dieselutombordare i olika effektklasser från japanska Yanmar och svenska Cimco Marine (OXE) på marknaden. Ingen av dem har kommit igång med omfattande serieproduktion än.
Bildtext: Dieselutombordaren CXO300 har fått en svensk distributör. Den är specialbyggd för marint bruk och ska ge bensinutombordarens prestanda i kombination med dieselns ekonomi och tillförlitlighet.