2 mars, 2018

Forskning möter design på Allt för sjön

Innovation och forskning möter nyskapande design på båtmässan Allt för Sjön i Älvsjö. Sveriges Yachtkonstruktörers Riksförening, SYR, har i sin monter bjudit in Chalmers i Göteborg och Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, för att visa exempel på den senaste utvecklingen från deras testlabb.

Chalmers visar upp sitt Formula Sailing-projekt, resultatet av en utmaning mellan europeiska universitet att designa, konstruera och bygga 4,6 m långa extrema kappseglingsbåtar med upp till 33 m2 segel. Projektet kommer att avslutas i september med kappsegling mellan de olika teamen i 1001VELAcup utanför Palermo. Teamet från Chalmers har en ganska radikal optimering av sin båt och meddelar att de tänker vinna.

Heyman Yachts och Chalmers har tillsammans gjort datorsimuleringar av 3 olika skrovformer för att utvärdera hur förskeppets form påverkar hur de tar sig fram i olika sorts vågor.

Utifrån den studien har sedan en verklig modell testats vidare med tankförsök i SSPAs testränna i Göteborg, också i vågor. Resultaten visas på mässan och ligger till grund för Heyman Yachts design av snabba segelbåtsskrov.

Självkörande fordon är framtiden, enligt många. Självseglande små båtar, som en sorts drönare på vattnet, kan användas för fortlöpande provtagning i haven. KTH presenterar en prototyp till en sådan självseglande båt, byggd på ett 2,4mR-skrov. Med den innovativa vingmasten skall båten kunna segla på egen hand i alla förhållanden och leverera mätdata.

Det pågår en utveckling av moderna, miljövänligare motorbåtar. Jürgen Sass driver ett sådant arbete för mer effektiva skrov som tillåter mindre motorer, med bibehållen fart och mjukare gång. Hans båtar har tidigare testats av bland andra KTH, med mycket goda resultat.

SYR har i år gjort en storsatsning för att presentera det senaste inom forskning och utveckling. Föreningens syfte är att visa på svenska yachtkonstruktörers expertkunnande och att presentera ny design.

– Kombinationen av innovation och vetenskaplig analys kan ibland öppna för tekniska genombrott. När konstruktörer och designers får en chans att samarbeta med akademiker på universitet som Chalmers och KTH kan resultaten bli riktigt spännande, säger Gabriel Heyman, ordförande i SYR.

Monter A05:11.