Mercurys helt nya serie V6 utombordsmotorer får svensk premiär på Allt för sjön. Motorerna är på 3,4 liter med effekterna 175–225 hk. Med tanke på det stora motorblocket har motorerna kapacitet att kunna ge mycket mer…
Efter Mercury Marines framgångar med den nuvarande motorfamiljen under namnet Verado behövde företaget uppgradera bland annat motorvolymen för att kunna fortsätta växa och tillmötesgå kundernas växande krav. Svaret kom på Miami Boat Show, där Mercury 15 februari presenterade sin nya familj V6 fyrtaktsutombordare och utökningen av deras SeaPro-serie för kommersiellt bruk. Den nya motorfamiljen bygger på framgångarna med Mercurys 75–150 hk fyrtaktsmodeller består av 175, 200 och 225 hk fyrtakts utombordsmotorer samt en V6 200 hk SeaPro för kommersiellt bruk.
De nya Mercurymotorerna bygger på en helt nyutvecklad 3,4 liters V6. Den är utvecklad för att vara kraftfull, lätt, kompakt och samtidigt ha en låg bensinförbrukning. Motorn är nykonstruerad från växelhuset upp till översta delen av motorkåpan. Även den kantiga designen är helt ny.
– Den här motorserien kommer att positionera Mercury som leverantör av ledande produkter i kategorin 175 till 200 hk och tillfredsställa kundernas önskningar och behov, säger John Pfeiffer, president för Mercury Marine.
De nya 3,4 liters V6 motorerna har stor cylindervolym och ett stort insugningssystem som standard. Lösningarna inne i motorerna bygger på robusta och välkända konstruktioner för motorupphängning och växelhus. Motorerna kan fås med antingen vanlig hydraulisk styrning eller servostyrning, med svarta eller vita dekaler och i olika rigglängder. De finns även med olika gasreglage och instrumentering, analog eller digital, beroende på behov.
Motorerna är förhållandevis väldigt lätta med en vikt på endast 216 kg. De har, enligt Mercury Marine, 20 procent högre vridmoment än konkurrenterna och upp till 15 procent lägre bränsleförbrukning än motsvarande maskiner.
Evinrude har inte fått gå okopierade vidare. Deras design kommer nu på värsta konkurrentens maskiner.
Dock har man valt fyrtakt med allt vad det innebär av fler rörliga delar som slits.