En dagskurs på sjön kan låta lite, men i en liten grupp lär man sig en hel del. Vi gick en kurs i båtpraktik, en form som blivit mycket populär hos utbildningsföretagen.
Text: Emelie Sidesiö, Foto: Tom Gustafsson
Förr i tiden gick nya båtägare på kvällskurser under vintern för att ta förarintyg eller skepparexamen. De satt i klassrum och lärde sig allt om sjökortets utseende med sjömärken, förkortningar, fyrsektorer m m.
När de nyutexaminerade kom ut på våren och skulle praktisera allt under verkliga förhållanden, så var allt inte lika glasklart. När man tittade i sjökortet och jämförde med naturen framför stäven såg det inte riktigt ut som ”eleverna” hade lärt sig. Och att försöka beskriva hur man ska lägga till vid en brygga eller mellan ett par Y-bommar, det går inte på en kvällskurs.
Idag finns professionell hjälp för detta. Flera utbildningsföretag har kurser med vanliga fritidsbåtar under vår och höst, så kallad båtpraktik. Det finns även möjlighet att hyra en instruktör till den egna båten.
Vi har gått en endagskurs i Stockholms skärgård tillsammans med fyra andra deltagare. Under denna dag fick vi lära oss grunderna i båthantering rent praktiskt och att även hur man gör för att känna sig trygg ombord.
Vi utgick från Långholmen i Stockholm där gruppen samlades för att prata om tidigare erfarenheter på sjön och vilka förväntningar vi hade på kursen. Många av oss var vana vid att vara ute på sjön, men ovana vid att vara personen bakom ratten.
Därefter fick vi en genomgång av båten som vi skulle använda. Vi fick prova på att manövrera båten innan vi lämnade Långholmskanalen. Målet med turen var att åka ut till Vaxholm och sedan hem igen. På vägen dit tog vi oss igenom slussen vid Hammarby Sjöstad och ett stopp för att tanka på Lidingö på vägen tillbaka.
Upplägget var att vi turades om med att köra och navigera. En av oss skulle alltid följa med på sjökortet och navigera den som körde. Vår båt var försedd med en kartplotter, men fokus låg i att bli bekväm med sjökortet i första hand. Under tiden fick vi handledning av vår instruktör hur man hanterade och körde båten på ett säkert sätt och med hänsyn till omgivningen.
I Vaxholm övade vi på att lägga till i gästhamnen mellan Y-bommar och längs med brygga. Kursen fokuserar även på säkerhet. Vi blev bland annat instruerade i hur man agerar vid Man över Bord, med en boll som försökskanin.
Eftersom vi endast var fem kursdeltagare fanns det gott om tid för var person att få möjligheten att både köra båten och navigera flera gånger om. Vi kunde i lugn och ro ställa frågor till vår instruktör när vi kände oss osäkra i en viss situation.
Oavsett om man har lite erfarenheter sedan tidigare eller om man är nybörjare kommer man att uppskatta denna typ av kurs. Vi som deltog under denna dag hade alla lite sjövana sedan tidigare, men vi var alla överens om att det fanns ett värde i att dels fördjupa sig i ämnet och dels träna på de moment som man har lite svårare för.
En dags kurs kan låta lite, men den var intensiv och med endast ett fåtal deltagare fanns tid för att öva på många scenarion som man kan stöta på under en båtresa.
Bilderna:
Bild 1: Samling och kort genomgång utanför kurslokalen på Långholmen. Varma overaller får man låna.
Bild 2: Genomgång av båtens olika delar före start.
Bild 3: Tankning är en del av utbildningen.
Bild 4: Övningar med tilläggning. Är man många ombord kan något hålla koll i fören när man går in på grunt vatten.
Bild 5: Kursdeltagarna Fredrik Bodin, Teresa Gustafsson, Christina Göransson, Emelie Sidesiö (övre raden) och Ulrika Giertz och kursledaren Per Gustafsson (undre raden).
Bild 6: Teresa Gustafsson – en av deltagarna
Har kursen varit bra för dig?
– Ja, det tycker jag. Man har fått lite bättre självförtroende och fått känna på att åka lite snabbt och att samtidigt navigera. Det är bra med lite säkerhet, inte minst att lägga till. Att lära sig att hantera den biten har varit jättelärorikt tycker jag.
Kommer du att gå andra kurser?
– Ja, jag är lite sugen på att gå kursen där en coach kommer ut i ens egen båt, för det är den man oftast kör.
Har du egen båt eller kommer att köpa en?
– Vi har en 32 fots segelbåt som vi brukar segla. Nu var det här motorbåtskurs, men det är ändå bra att lära sig grunderna där.
Bild 7: Per Gustafsson – instruktör
Är det någon annan kurs som du rekommenderar för oss efter denna?
– Något som är väldigt viktigt, om man inte redan har förar- och kustskepparintyg, är att man går de teoretiska kurserna. Sen kan man bygga på vidare med VHF-utbildning och radarintyg och vill man ha hjälp på sin egen båt finns det även båtcoaching.
Behöver man gå en navigationskurs numera när vi har så fina plottrar?
– Absolut, det kanske är ännu viktigare nu för att lära sig hur de fungerar. Och plottern kan ju slockna!
Räcker den här kursen för att hyra båt utomlands?
– Den här kursen räcker inte till för det utan då ska man visa upp att man har ”nautisk kompetens”. Då behöver man minst ha ett förarintyg. Ska man hyra en större båt behöver man ett kustskepparintyg också. På många ställen kräver de också ett VHF-intyg.
Några utbildningsföretag