Amerikanska Zurn Yacht Design står bakom denna drygt 14 m långa cruiser i lyxklassen. Med 3×350 hk Verado på akterspegeln står den för ett nytt koncept.
Vi har hört motortillverkarna tala om allt större motorbåtar med utombordare ett tag nu. Upp till 50 fot (15 m) båtar ska förses med utombordare i stället för traditionella inombordare, utlovar de.
Här är ett typiskt exempel. Zurn Yacht Design har introducerat sin nya MJM 43Z.
43-fotaren har tre stycken Mercury 350 hk Verado på akterspegeln, vilket ska ge en toppfart på motsvarande 44 knop. Det är inte illa för en stor motorcruiser på 8,6 ton.
Med den senaste versionen av elektroniska reglage och kontroller blir körupplevelsen minst lika fin som med inombordare. Dessutom blir båten tyst tack vare att allt stomljud kan hållas utanför skrovet. Bland övriga fördelar med utombordarna märks djupgåendet på 0,95 m och att båten blir rymlig eftersom hela motorpaketet flyttas utanför skrovet.
För att förenkla hanteringen är 43Z utrustad med Mercurys joystick dockningssystem, Skyhook. Vid förarplatsen om styrbord har man 360˚ fri sikt.
Den nya modellen har samma skrov som MJM 40Z, som har sålts i över 100 exemplar sedan 2008. Båtarna är relativt okända på våra breddgrader, men är välkända i USA och populära för sin ”East Lobster-Style”.
Båten är byggd med ett rejält skrov med bra fyllighet och ganska skarp bottenvinkel (18 grader i aktern). För att öka på stabiliteten har den Seakeeper 5 Gyrostabilizer.
Den här typen av båt är enkel att ta sig ombord i, antingen via dörr i sidan eller via aktern. Inredningen är traditionell med textilier och ädelträ och är disponerad med salong, akterdäck och kabiner samt pentry under däck.
Inredningen är designad i varvets egen ”Herreshoff style”. Den omfattar stora vita ytor, körsbärsträ och textilier för att ge en varm känsla.
Tekniska fakta
Längd: 14,1 m
Bredd: 3,65 m
Djup: 0,95 m
Vikt: 8 600 kg
Info: http://zurnyachts.com/