Seven Marine, som har Volvo Penta som huvudägare sedan förra året, lanserar två nya utombordarmodeller på Miami International Boat Show. De är på imponerande 527 respektive 577 hk. För första gången med dubbla propellrar à la Volvo Penta.
Seven Marine ligger redan i topp i hk-racet med sin största utombordare, som är på hela 627 hk. Vid en presskonferens i helgen introducerade de ytterligare två riktiga kraftpaket på 527 respektive 577 hk. Dessutom visade de en omdesignad 627 hk.
Det här är ett steg för att möta den ökade efterfrågan på allt större utombordsmotorer. Enligt John Pfeiffer, vd för Mercury Marine, kommer vi snart att få se 50 fots (15 m) – och kanske ännu större – båtar med utombordare på akterspegeln.
– Allt sedan vi grundade Seven Marine har vår passion varit att hela tiden förbättra utombordarna. Idag har vår nya serie motorer visat att det är möjligt, säger Rick Davis, Seven Marines vd och styrelseordförande.
– Med lanseringen av 557 för sju år sedan revolutionerade vi utombordarindustrin med lyx, stil och rejäl kraft för att köra stora båtar. Med vår nya Outboard Portfolio optimerar vi våra produkter för att passa allt fler båtar och ge ökad tillförlitlighet och prestanda.
De nya utombordarna är byggda på Sevens beprövade 6,2 liter kompressormatade V8 plattform med helt sluten kylning, bränsleinsprutning med mera. Alla tre modellerna erbjuds med Sevens nya dubbla, motroterande CR (contra-rotating) propellrar.
Den nya 527:an finns med en ny utväxling på 1.91:1, vilket ska ge det bottendrag som behövs för riktigt stora och tunga motorbåtar. Liksom övriga Seven Marine är den effektfullt stylad med LED-belysning på motorkåpornas akterdel.
Sevens nya CR (contra-rotating) backslag erbjuds nu till samtliga modeller från företaget. Backslaget klarar av de allra största bladareorna på 18–19,5 tum med fyr- eller fembladiga propellrar. Tillsammans med företagets mjukt arbetande, hydrauliska koppling är systemet konstruerat för båtar på 10 till över 30 ton.
Info: http://www.seven-marine.com/