Volvo Ocean Race är inne på Leg 6 på väg mot Auckland. Hittills har det varit som en enda lång sträcka med match racing.
Vid lunch på tisdagen (lokal tid) låg båtarna ganska väl samlade med knappt 60 Nm mellan ledande AkzoNobel och sjätte båt, Turn the Tide on Plastic. Båtfarten var vid den rapporten 15–18,5 knop för samtliga deltagare, men de ligger och väntar på tuffare väder som bör komma ju längre söderut båtarna tar sig.
– Vi är hack i häl på AkzoNobel i ledningen av fältet och vi seglar snabbt mot doldrums där hela racet kan avgöras. Det gäller att vinna eller försvinna där, säger Scallywags skeppare David Witt.
– Doldrums kommer att bli väldigt intressant och vi väntar med spänning på vad som komemr att hända där.
Scallywag och team AkzoNobel har haft den bekvämast seglingen de senaste dagarna, i ledningen före de övriga deltagarna. Vid en tidpunkt låg MAPFRE, Dongfeng, Brunel och Turn the Tide on Plastic samtliga inom 2 Nm från varandra. En kort stund var Brunel och MAPFRE till och med närmare än så.
– Vi hade en kul segling igår kväll, förklarar Brunels Peter Burling.
– Vi närmast fastnade omkring en båtlängd bakom MAPFRE och hade en egen liten strid där i en halvtimme. Till slut lyckades vi ta oss förbi, så det kändes bra.
MAPFRE och Dongfeng girade ett tag västerut, för att minimera seglad tid under instabila förhållanden. Brunel och Turn the Tide on Plastic kunde inte följa efter och därefter splittrades fältet.
– De seglade båda i tolv knop mot väst, men vi kunde bara inte följa efter vilket var extremt irriterande, säger Brunels skeppare Bouwe Bekking.