29 januari, 2018

Torqeedo laddar för mer eldrift

Tyska Torqeedo laddar för en fortsatt utveckling av elmotorer och generatorer för den marina marknaden. På Boot Düsseldorf visade de ett par intressanta nyheter.

Torqeedo, som numera ingår i Deutzkoncernen, tillverkar elmotorer och framdrivningssystem på 0,5–100 kW. De har redan presenterat intressanta lösningar med BMW bilbatterier som har mariniserats (bland annat tillsammans med Nimbus) och rena segelbåtsdrev.

Elektriska lösningar för framdrift har framtiden för sig, men tyvärr är volymerna fortfarande så små att priserna ofta blir väldigt höga. En Nimbus 30 fots motorbåt kostar till exempel cirka 500 000 kr mer än dieselvarianten om man väljer eldrift…

På Boot Düsseldorf visade Torqeedo bland annat ett nytt 48 V batteri, Power 48-5000, som använder AGM eller gelbatterier. Lösningen har åtta års kapacitetsgaranti och ska enligt företaget vara den mest kostnadseffektiva enheten för motorer upp till 10 kW för alla elbåtar. Torqeedo säger att Power 48-5000 har ojämförbart hög energi i förhållande till vikt och storlek.

Deep Blue, Torqeedos prisbelönta system på motsvarande 40 respektive 80 hk, är idag hörnstenen i företagets elektriska framdrivningssystem. Med det nya kompakta BMW i8 högeffekts batteriet kan nu även båtar med begränsade utrymmen dra använda eldrift.

Torqeedos lösning för segelbåtar, ”The Cruise Pod propulsion system”, har funnits på marknaden sedan 2016. Idag finns det i varianter för upp till motsvarande 20 hk.

Med nya Cruise 10.0 FP Saildrive Mount har detta blivit ännu enklare vid installation i båtar som tidigare har haft dieselmotor och drev.

www.torqeedo.com