Projektet med en ny kanalbank från Tegelbruket till Mem kommer att bli det största hittills inom Göta kanal 2.0 och innebär ett mycket svårt geotekniskt arbete. Efter upphandling har uppdraget tilldelats Söderköpingsföretaget SM Entreprenad, som nu etablerat en arbetsstation, byggt en ny arbetsväg och börjat riva kanalbanken.
– Arbetet genomförs så att vi först schaktar bort den befintliga kanalbanken och därefter bygger upp en ny med en kärna av lättfyllning. Som tätning mot kanalen kommer ett system av skyddsdukar, gummiduk och lera att användas, berättar Lars Preuschhof, projektledare på SM Entreprenad.
Göta kanalbolags VD Roger Altsäter är mycket nöjd med att projektet nu äntligen har startat.
– Vi är väldigt glada över att projektet äntligen kan komma igång eftersom det varit ett bekymmer i många år. Lättfyllning är en ny metod för oss på Göta kanal men vi ser det som en bra och hållbar lösning eftersom vikten är av vital betydelse, säger han.
Under byggtiden januari till april kommer det på grund av de stora mängder schaktmassor som ska transporteras det att vara hög belastning med tung trafik som kör långsamt genom Söderköping. Främst påverkas Ågatan samt Skepparevägen.
– Vi försöker självklart göra allt vi kan för att trafiken ska störa så lite som möjligt, säger Lars Preuschhof, SM Entreprenad.