Världens största tillverkare av marinelektronik – Navico – köper svenska Yacht Defined Sweden AB och investerar i moderbolaget HOC Yachts. Därmed öppnas världsmarknaden för det svenska systemet.
I och med att Navico, som äger varumärkena Lowrance, Simrad och B&G, satsar på Yacht Defined Sweden AB har det lilla svenska bolaget fått ett internationellt erkännande. Det har gått rykten en längre tid om att Yacht Defined kunde köpas upp av en större internationell aktör och det enda realistiska alternativet var Navico.
Jätten Navicos har enligt en pressrelease gjort en investering i HOC Yachts AB, som är ett start-up-bolag som ligger bakom båtarna med samma namn. Båtarna kan användas som bas för att visa upp produkter från både Navico och Yacht Defined vad gäller marinelektronik, kontroll av båtens elsystem med mera.
Yacht Defined etablerades 2016. Det är ett komplett system som ger båten en ren förarmiljö med en 29 tum bred skärm som presenterar den mest nödvändiga informationen. Där finns funktioner som till exempel dynamiskt innehåll som förändras beroende på situation, tid på dygnet och omgivning, eller ett intelligent stöd designat för att förenkla körupplevelsen. Föraren kan intuitivt styra båtens funktioner från förarplatsen med en surfplatta eller från kajen med din smartphone. Han eller on kan även ankra med en smartklocka eller övervaka båtens aktiviteter hemifrån.
Yacht Defined har därmed nått väldigt långt inom integrering och förenkling för båtens förare.
– Vi är väldigt nöjda med att välkomna Yacht Defined och HOC Yachts till Navico-familjen, säger Leif Ottosson, Navicos vd.
– Båda dessa bolag är ledande inom området systemintegration och de tar oss in i en ny era av användarvänlighet. Vi ser fram emot att använda deras gemensamma kunskap med vår Naviop digitala kontroll och övervakningssystems i våra produkter från Lowrance, Simrad och B&G.
På bilderna syns Yacht Defined och en HOC 33 P.