6 december, 2017

Framtidens båt och förarplats visas i Paris

På Paris båtmässa visas resultatet av ett mycket spännande samarbete. Framtidens båt och framför allt förarplats i båt visas av Beneteau och Peugeot på ”Nautic boat show” i Paris.

Båda företagen är ledande sina respektive branscher och bör därför ha en hel del bidrag att ge varandra. Designerna vid företagen har slagit sina kloka huvuden ihop och kommit fram till det som visas på bilderna här intill.

Konceptet kallas ”Sea Drive” och ska visa på hur våra båtar kan se ut i en snar framtid. Just när det gäller förarplatsen finns som bekant mycket att göra och trots att många båttillverkare jobbar flitigt med ergonomi har vi inte sett några större framsteg på många år, frånsett bra (och dyra) stolar samt avancerad elektronik.

Många biltillverkare är sedan länge vana att ta ut svängarna rejält och bygga så kallade konceptbilar, där nya idéer visas. Idéer som oftast inte blir verklighet i en helt ny bil, men där inspirationen kan märkas under många år framöver i nya bilmodeller.

Den förarplats som har tagits fram av Peugeot Design Lab med integrerad ”Ship Control” teknologi är inte bara ergonomiskt rätt, den visar också hur man kan utnyttja det hetaste området inom båtbranschen just nu – ”connected technology”, det vill säga när allt kopplas samman och informationen visas i smarta instrument.

”Ship Control” är ett resultat av den studie med namnet Advance Monitoring System (AMS) som pågår inom världens största tillverkare av fritidsbåtar, Beneteau Group. De första idéerna visades upp tidigare i år i den nya båten Gran Turismo 50 sports cruiser. Redan där fanns nyheter som hämtats från sportbilar och ett användarvänligt sätt att hålla sig informerad.

Manövreringen av ”Ship control” sköts via en plotter eller en padda ansluten till båtens WiFi nätverk. Med en snabb tryckning sköter man allt från ljus ombord till luftkonditionering, elsystem, pumpar och navigation.

Beneteau är den första båttillverkaren som erbjuder det här avancerade systemet fullt utbyggt, dessutom utan extra kostnad för konsumenten. Det är i sig ett stort framsteg för att förenkla handhavandet och öka säkerheten för båtägaren. Det man bör fråga sig är dock hur säkerhetssystemen ser ut om något fallerar under färd.

Flera av idéerna i systemet har hämtats från Peugeots system för självkörande bilar, kallat i-Cockpit. Detta har hittills fyra miljoner användare i världen och finns bland annat i företagets nya modeller 3008 och 5008 SUV. I bilen sköts detta med hjälp av en kompakt ratt och head-up instrument i vindrutan samt stora multiskärmar.