28 november, 2017

Baltic bygger 43,3 m foilande superyacht

Finska Baltic Yachts bygger en över 43 m lång superyacht med foilande sidokölar. Den extrema yachten ska levereras 2019.

Nya Baltic 142 byggs med ett så kallat Dynamic Stability System (DSS) med foilande kölar i kolfiber. Det ger ytterligare 6,3 m bredd på varje sida om skrovet, vilket ska öka både båtfarten och bekvämligheten ombord.

Det är en imponerande teknikhöjd i den här båten, där det finska varvet drar nytta av allt sitt kunnande inom moderna material och kompositbyggen. Förutom de foilande sidokölarna (DSS) har båten även dieselelektrisk framdrift och ett avancerat system med hydraulik.

Med en modern generator ska båten vara helt självförsörjande på el, även under segel. Totalt ska båten kunna segla eller ligga still i tio timmar med bibehållen ”hotellstandard” för el utan att generatorn drar igång. Generatorn beräknas behöva arbeta sex timmar per dygn i genomsnitt.

Denna gigantiska slup, som är en av de mest avancerade yachter som byggts av Baltic Yachts i Finland, är designad för snabb och bekväm långdistanssegling. Enligt konstruktörernas beräkningar ska farten vara 5–20 procent högre än för ett traditionellt skrov tack vare sidokölarna.

Av skisserna på båten att döma är det dock ingen dröm att ge sig ut i en trång skärgård med de foilande kölarna på denna 140 ton tunga båt. särskilt i en trång skärgård kan det bli rena mardrömmen…

För att konstruera båten har Baltic Yachts och kunden tagit hjälp av America’s Cup teknologi från Ben Ainslie Racing (BAR Technologies) i Portsmouth i England. Kölarna glider eller rullar på 25 kompositlager inneslutna i kassetter av titanium.

Baltic Yachts samarbetare även med konstruktörer som Farr Yacht Design i USA och kompositexperterna Gurit i England, Infiniti Yachts, som utvecklade DSS-teknologin, och ISOTOP Composite i Frankrike som bygger foilingkölarna.

 

Tekniska fakta

Längd:                         43,3 m

Bredd:                          9 m

Djup:                            3,8 m (kölen uppe)

Djup:                            6,5 (kölen nere)

Vikt:                              140 ton

Ballast:                         49 ton

Material:                       skrov i kolfiber med Corecell sandwich

Bränsle:                       13 400 liter

Vatten:                         2000 liter

Konstruktör:                Farr Yacht Design

Komposit:                    Gurit UK

Exteriör desig:            Farr Yacht Design / Lucio Micheletti

Interiör design:           Baltic Yachts / Lucio Micheletti

Info:                              www.balticyachts.fi