Den finska elbåten Merione finns nu i en ny och mer öppen version. Båten är ett resultat av ett svensk-finskt samarbete.
Merione byggs av Merione Boats Oy på en modulbaserad konstruktion och kan därför anpassas till olika behov. Den nya modellen är en ”Sports commuter” avsedd för lätta transporter till exempel i hamnar eller i skärgården. Den passar även bra för alla sorters vattensport.
Båtliv har tidigare provkört grundversionen av Merione 22 LC, försedd med en Torqeedo elutombordare på motsvarande 80 hk. Det är en planande båt som klarar upp till en timmes drifttid i 25 knop med BMW i3-batterier. I marschfart 15 knop räcker batteriet i den modellen två timmar och i glidarfarten fyra knop kan man köra hela 20 timmar. Skrovformen passar dock bäst för farter upp till cirka 20 knop.
Den nya modellen lanseras med en mindre Torqeedo motor på 33–66 kW beroende på kundernas önskemål. Priset är närmare 1 Mkr inklusive moms.
För det relativt höga priset får kunden en modernt byggd båt byggd i epoxy och försedd med eldrift. Ingen av de komponenterna är ”billig”, men tilltalar säkert en allt större kundkrets. Inte minst tack vare den miljövänliga driften och de låga drifts- och underhållskostnaderna.
Tekniska fakta
Längd: 7,1 m
Bredd: 2,24 m
Vikt: 1 200 kg
Kapacitet: 6 personer
Motor: 345 V, 33–66 kW Torqeedo
Batteri: 32 kWh BMW 48V
Alternativ: 20–40 kW Oceanvolt
Info: www.savoy.nu