Nu står det klart vilken båttyp som ska användas i den 36:e upplagan av America’s Cup. Med 22,5 m långa enskrovsbåtar med foilande sidokölar ska båtarna tävla i farvattnen utanför Auckland på Nya Zeeland.
Det är av tradition segraren som bestämmer vilken båttyp som ska användas i America’s Cup. De nya båtarna har tagits fram av The Emirates Team New Zealand och Luna Rossa design team.
Efter de supersnabba racen i America’s Cup på Bermuda tidigare i år har spekulationerna varit många om vilken båttyp ”Kiwis” skulle välja. Ganska tidigt stod det klart att de inte ville ha 40-knops katamaraner. Nyheten om nästan lika snabba enskrovsbåtar – AC75 beräknas göra cirka 30 knop – presenterades 20 november och blev snabbt en världsnyhet i marina kretsar.
America’s Cup, som seglas nästa gång 2021, tänjer alltså gränserna igen. Världens främsta segelnation – Nya Zeeland – gjorde ingen besviken när konceptet för de nya America’s Cup-båtarna presenterades.
Den 36:e upplagan av America’s Cup, som seglas på Nya Zeeland 2021, ser därmed ut att kunna bli ännu en rafflande uppgörelse mellan världens främsta seglare. Båtarna verkar mycket snabba i de dataanimeringar som har visats upp. Det kan också bli extremt spännande vid starter och snäva rundningar, om de stora båtarnas vingkölar kommer för nära varandra.
I de dataanimeringar som har presenterats visas toppfarter på cirka 30 knop, att jämföras med över 40 knop för de foilande katamaraner som användes när America’s Cup avgjordes på Bermudas tidigare i år.
Även Sverige var representerat i America’s Cup på Bermuda i år genom teamet Artemis Racing. Huruvida de kommer att delta även på Nya Zeeland är inte klart.
Info: www.americascup.com
Bildtext: Den 36:e omgången av America’s Cup avgörs i 75 fots enskrovsbåtar med svängkölar på sidorna.