Ocke och Ted Mannerfelt är med i en grupp internationella designers som har tagit fram vad som kan bli en ny foilande katamaran för Volvo Ocean Race. Toppfart över 35 knop för en båt som seglas av fem personer.
De svenska designerna, som är baserade i Täby, jobbar i en internationell grupp om åtta kända personer på uppdrag av Volvo Ocean Race. Seglingsledningen vill ha en ny typ av snabba foilande katamaraner.
– Det började innan sommaren när Volvo Ocean Race ville ha häftiga foilande katamaraner för att segla In Shore Race med. Kravet är bland annat att båtarna ska få plats i en 40 fots container, säger Ocke Mannerfelt.
Gruppen, där svenskarna står för formspråket, presenterade sitt förslag för fem veckor sedan. Dessutom har ledningen för racet fått ett par till förslag från andra samarbetsgrupper. Mannerfelts grupp har dock redan fått sitt förslag sanktionerat att visas.
– Det är kul att vi som svenskar är med och ritar en av världens häftigaste båtar. Framför allt som America’s Cup inte verkar planera för att segla med flerskrovsbåtar i framtiden.
– I den grupp som vi jobbar med har de flesta jobbat med America’s Cup tidigare. De är nu lediga för att jobba med andra. I stället för att konkurrera med varandra så jobbar vi tillsammans.
– Ted har bland annat jobbat med det estetiska formspråket och hur man ska fälla ihop och veckla ut båtarna. Att montera stora katamaraner är otroligt tidsödande, men enligt vårt koncept kan en båt fällas ut och monteras på sex timmar av två till tre personer.
I designskisserna syns även en tydlig flirt med Volvo. Flera av designlinjerna påminner om en Volvobil, något som Volvo säkert gillar…
Skillnaden mellan den här gruppens katamaran och en America’s Cup-katamaran är att de kör på tre foils medan ”svenskarnas” båt har fyra foils.
– Det går lite långsammare men tryggare. Kraften till att sköta vinschar med mera får vi från ett power pack. Fem mans besättning hanterar båten, där även mindre starka personer kan vara med ombord.
Den foilande katamaranen blir stabil och stadig. Dessutom blir den spännande att följa för publiken med en beräknad toppfart på över 35 knop. Båten foilar på undanvind från 3–4 m/sek.
Lars-Åke Redéen