30 oktober, 2017

Hinckley först med eldriven lyxglidare

Amerikanska Hinckley står bakom den här lyxyachten – världens första med enbart eldrift. Modellen heter Dasher och har dubbla 80 hk elektriska motorer och en räckvidd på upp till cirka 40 Nm.

 

Eldrift fortsätter att vinna mark även på sjön. Hinckley, som bygger amerikanska kvalitetsbåtar i toppklass sedan nästan 90 år, har presenterat sin senaste skapelse. Modellen heter Dasher och det är en rent eldriven lyxyacht.

Denna helt öppna båt är designad från början för att ha enbart elektrisk framdrivning. Den ser ut som en klassisk träbåt, men är på typiskt vis byggd med modern teknik, det vill säga kallbakad mahogny. Dessutom har varvet använt kompositmaterial (kolfiber) för att ytterligare förstärka konstruktionen. För designen svarar Michael Peters.

Vid designarbetet har teknikerna använt 3D-teknik och lätta men dyra material som titan. Dasher har därmed fina prestanda, relativt sett, med dubbla 80 hk elektriska motorer från Torqeedo och dubbla BMW i3 Litiumjonbatterier. Hinckley kallar sitt framdrivningssystem ”Whisper Drive”, vilket i kombination med väl avvägda hydrodynamik-, el- och digitala styrsystem ska ge fin gång i sjön och bra kapacitet.

Vid framdrivning är båten helt tyst, förutom skrovljud, och har nollutsläpp. I sin amerikanska version har Dasher dubbla 50 A laddkablar så att den kan ladda dubbelt så snabbt som många elbilar. I Sverige är det dock inte så lätt att hitta bryggor med så hög kapacitet på elsystemet.

För den som har tillgång till 2×50 A laddar båtens batterier fullt på under fyra timmar. Marschfarten är cirka nio knop med 40 Nm räckvidd. Toppfarten anges till 15–23 knop beroende på motorval (singel- eller dubbelmontage).

 

Tekniska fakta

Längd:         8,7 m

Bredd:          2,65 m

Djup:            0,35 m

Vikt:              3 000 kg

Marschfart:  9 knop

Toppfart:      15–23 knop

Räckvidd:    40 Nm

Info:              www.hinckleyyachts.com