25 oktober, 2017

Högsäsong för motortjuvarna – Västsverige och Stockholm drabbade

Trots alla insatser som görs i båtklubbar och av polis och försäkringsbolag så fortsätter båtmotorstölderna att öka. Mellan 1 januari och 30 september polisanmäldes 2 187 stulna båtmotorer. Det är en ökning med 13 procent jämfört med samma period förra året.

Stölderna av båtmotorer fortsätter därmed att öka och utgör ett gissel för båtägarna. Mest utsatta är polisregion Väst och polisregion Stockholm. I region Väst har det anmälts 606 stulna båtmotorer, vilket är en ökning med 63 procent jämfört med samma period 2016. I region Stockholm har det anmälts 736 stulna båtmotorer, en ökning med 35 procent jämfört med samma period 2016. I Region Syd och region Bergslagen syns en klar minskning.

– Tyvärr är det fortsatt mörka siffror för region Väst och region Stockholm, säger Carina Birking, utredare på Larmtjänst.

När det gäller stölderna i region Väst ser man att de som är aktiva med Båtsamverkan har klarat sig utan stölder. Däremot har båtklubbar och hamnar som inte är aktiva med Båtsamverkan blivit drabbade. Det visar att Båtsamverkan är ett verktyg som kan fungera men så länge som ligorna kan lämna landet utan risk att bli stoppade så skjuter vi bara problemet runt i landet.

– Jag hoppas att arbetet med det nya lagförslaget går snabbt så att Tullens befogenheter utökas och att de tillsammans med Polis kan ta ett krafttag mot de organiserade ligorna som idag är mycket aktiva både när det gäller båtmotorer, bildelsstölder entreprenad med mera säger Carina Birking på Larmtjänst.

Även polisen håller med och beklagar den negativa utvecklingen.

– 2017 har verkligen varit ett svart år. Den stora förändringen är att stölderna började så tidigt i år, redan i januari och februari började det sticka iväg, säger Rino Carlsson på Sjöpolisen Stockholm och nationell samordnare för Båtsamverkan.

– Vi är ganska tydliga med att båtägare ska ha de skydd som finns på marknaden, men det är inget riktigt skydd utan en första tröskel. Det viktigaste är att det finns människor som rör sig i hamnarna och båtklubbarna. De stora marinorna i Karlslund, Svinninge och Bullandö har förvånansvärt få stölder. Skillnaden är att där finns människor som rör sig.

En åtgärd som är effektiv, enligt Rino Carlsson, och kan bli aktuell är kameraövervakning. Tillsammans med bättre märkning av båtmotorerna redan från tillverkaren skulle det kunna få ned stölderna.

Den viktigaste enskilda åtgärden för att stoppa stölderna är dock en förändrad lagstiftning. Det är fortfarande inte förbjudet att föra ut stöldgods ur Sverige, men ett tiotal motioner har lämnats in till riksdagen om att ändra lagen.

– Vi ser otroligt positivt på de här motionerna, som kan leda fram till en viktig förändring. Vi kan börja skönja en lösning nu och hoppas på att det blir tempo i processen så att lagstiftningen kan ändras så snart som möjligt. Vi är tacksamma för riksdagsmännens tydliga engagemang inför ett växande problem, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef på försäkringsbolaget Svedea som har jobbat hårt för en lagändring.

Totalt stjäls det båtmotorer för över 200 Mkr per år i Sverige. Till det kommer mängder av annat lätthanterat stöldgods; motorcyklar, motorsågar, traktorer och mycket annat.

Källa: Brottsförebyggande rådet.

Lars-Åke Redéen

Fakta om båtmotorstölderna

  • 2016 stals det enligt Larmtjänst 2 572 motorer, men den riktiga siffran är troligen omkring 3 000 st.
  • Enligt försäkringsbolagen är snittvärdet på en stulen motor 70 000 kr.
  • Enligt Larmtjänst går minst 70 % av de stulna motorerna utomlands, främst österut.
  • Den totala premiemassan för båtförsäkring i Sverige är omkring 700–750 Mkr. Stölderna motsvarar knappt 30 % av den totala premien.
  • Enligt Tullverket finns en stor frustration bland tullpersonal i färjehamnar eftersom de ofta kan se att fordon med misstänkt stöldgods kan passera tullpersonalen utan kontroll.

Källa: Svedea.