En av mina idoler är ett stort original som heter Sven Yrvind.
Han har seglat ensam på världshaven i mer än ett halvt sekel, alltid i mycket små båtar. Han har konstruerat båt efter båt, funderat ut nya lösningar, ändrat sig, gjort om, prövat och förkastat och byggt vidare för att hitta den ideala segelfarkosten.
Yrvind är snart 80 år, men håller igång som få av dagens 20-åringar. Han är renlevnadsman och enstöring, han ogillar bekvämlighet, men älskar fysiskt arbete och anser bestämt att lyckan finns i det enkla; ”det är inte hur det är, det är hur man tar det”.
Han har på egen hand studerat matematik och fysik och skeppsbyggnadskonst och mängder med nautika. För 20 år sedan uppfann han en förbluffande enkel sextant som väger tre gram och lovordades av brittiska The Royal Institute of Navigation.
För några år sedan satsade han all energi på att bygga en tremetersbåt för att segla jorden runt. Yrvind har skrivit flera böcker om sitt liv och om sina seglatser. De rekommenderas för varje sjöman, proffs eller amatör. I ett nytt häfte förklarar han varför han gav upp tremetersprojektet.
Han kom nämligen på sig själv med att vilja vinna en tävling, kanske för att trygga sin ålderdom – bekvämlighet! Och efter tre års arbete tog han fram tigersågen och högg upp tremetersbåten, projektet han alltmer börjat tvivla på.
Nu har han byggt en något större farkost, Exlex. Han kallar den lågenergibåt. Ingen köl, fyra kvadratmeter loggertsegel. (Ni som är specialintresserade kan läsa hans resonemang om Froudetal, stabilitet och riskminimering). Det latinskt klingande namnet Exlex antyder att båten inte följer lagen. Rebellen Yrvind har nämligen retat upp sig på EU:s direktiv för fritidsbåtar, som till och med enligt den svenska Transportstyrelsen ”påverkats av marknadsekonomiska omständigheter”. Enligt direktivet ska oceangående båtar klara åtta Beaufort (17 m/s). Storm, orkan och våldsam sjö undantas uttryckligen från kraven.
Enligt Yrvind är stora båtar farliga, men små båtar – om de är rätt byggda – säkra. De stora båtarna utsätts för stora krafter, det gör inte de små. Blir det storm så spänner Yrvind fast sig i ett säkerhetsbälte i den ytterst minimala, men ”mysiga kajutan”.
Våren 2018 ska Exlex seglas till Nya Zeeland, nonstop, från Dingle i Irland till antipoden Dunedin. (Yrvind kollade på en jordglob). De 15 200 sjömilen ska avverkas på 300 dagar.
Provianten kommer att bestå av sardiner och müsli. ”Riskerna”, skriver Yrvind, ”att bli uppäten av hungriga hajar, få huvudet avskuret av besvikna pirater eller krossas mot väldiga isberg finns, men är små jämfört med vad jag dagligen utsätts för här hemma”.