11 september, 2017

Baltic yacht kombinerar design, stil och komfort

Den nyligen sjösatta Baltic M78 Bill and Me, som får sin världspremiär på 2017 Monaco Yacht Show (27–30 september) är en imponerande yacht i komposit och avancerad konstruktion. Den är också Baltic Yachts första steg in på motoryachtsmarknaden.

Bill and Me beställdes av erfarna båtägare som ville ha samma komfort och stil som i en segelyacht, men i en bekväm motoryacht. Den skulle också vara enkel att sköta och hantera samt vara mycket komfortabel. Uppdraget att rita yachten gick till konstruktören German ”Mani” Frers medan inredningen har designats av ägarna med hjälp av Design Unlimited.

Baltic Yachts har en lång erfarenhet av att arbeta med avancerade konstruktioner i komporit (kolfiber). Att det fungerar även i en motorbåt bevisas av sjötesterna med Bill and Me, som enligt varvet har uppfyllt alla de satta målen.

Frers har bland annat studerat kommersiella fartyg för att se hur ett effektivt skrov bör se ut. Det har resulterat i att yachtens rörelser blivit mindre aggressiva än traditionellt, vilket därmed även minimerar risken för sjösjuka ombord.

Båtens slanka linjer är en av förklaringarna till att hon går fint i vattnet. För motoriseringen svarar två stycken 625 hk Volvo Penta dieslar med IPS 800 Duoprop. Marschfarten ligger på 16–18 knop för detta halvplanande skrov medan hon kan nå en toppfart på 25 knop.

På huvuddäck finns två separata salonger i Baltic MY78:s överbyggnad, som är byggd i glas och komposit. De har båda direkt tillgång ut på däck.

Reaktionerna på den första M78 har gjort att Frers och Design Unlimited redan funderar på en 30 m version. Konceptet för denna ska visas på Monaco Yacht Show.

Tekniska fakta:
Längd:                23,9 m
Bredd:               5,76 m
Djup:                  0,90 m
Vikt:                    40 ton (fullastad)
Marschfart:     17 knop
Toppfart:          25 knop
Material:           Glasfiber med sandwich epoxy
Interiör:            Ek
Bränsle:             4 000 liter
Vatten:              1 100 liter
Motor:               2xVolvo Penta D11 IPS800 à 625 hk
Utväxling:         1,70:1
Generator:      2xKohler 20 kW
Batterier:          1 440 Ah Lithiumjon
Elektronik:       Raymarine G-serien
Designer:          German Mani Frers
Interiör:            Design Unlimited
Info:                   www.balticyachts.fi